رئیس شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های یزد تاکید کرد؛

لزوم تغییر قالب فعالیت‌های فرهنگی در راستای جهاد تبیین

رئیس شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های استان یزد با اشاره به طراحی و تدارک برگزاری ۱۵ برنامه از سوی کمیته دانشگاهیان ستاد بزرگداشت دهه فجر استان به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از تغییر قالب‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان در راستای جهاد تبیین خبر داد.

«محسن رفیعیان»  در نشست با خبرنگاران که به میزبانی دفتر فرهنگی جهادانشگاهی در دانشگاه یزد برگزار شد، ضمن بیان این که مخاطبان در دانشگاه چند وجهی و از اقشار مختلف جامعه هستند، گفت: در همین راستا نیز با تغییر قالب برنامه‌های فرهنگی و تبیینی تلاش داریم تمام جامعه مخاطب دانشگاه را تحت پوشش قرار دهیم.

وی به عنوان نمونه از تدارک برنامه‌ای با عنوان «راهیان پیشرفت» ویژه انجمن‌های علمی دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: این برنامه در قالب ۲۲ بازدید از مراکز اقتصادی استان که مظهر بالندگی هستند، تلاش دارد در بین دانشجویان نخبه علمی ضمن نمایش دستاوردهای انقلاب، باور و غرور ملی را در آنها تقویت کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد با بیان این که امسال ۱۵ ویژه برنامه از سوی کمیته دانشگاهیان ستاد دهه فجر استان تدارک دیده شده است، گفت: برخی از این برنامه مانند غبارروبی و گلباران قبور شهدای گمنام دانشگاه، نشست هم‌اندیشی نشریات دانشگاهی و جشن خانواده دانشگاهیان یا ویژه‌برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی به طور مستقیم از سوی این کمیته دنبال می‌شود و برخی نیز با حمایت شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های استان در سایر بخشها مانند صدا و سیما اجرا می‌گردد.

وی همچنین از صدور بیانیه شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های استان خبر داد که این بیانیه توسط «علی رادمنش» دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد قرائت شد.

در این بیانیه آمده است؛ «شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه­های استان یزد، ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای والامقام، همگام و هم‌نوا با ملت شریف ایران اسلامی، بار دیگر با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری تجدید پیمان کرده و اعلام می‌دارد که با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی به ویژه نخبگان و پژوهش‌گران جوان و استادان مجرب و فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی در راستای اعتلای ایران اسلامی و حل معضلات جامعه گام برخواهد داشت.»

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم؛ «پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مردمی ترین انقلاب، معجزه ای الهی بود. نظام شاهنشاهی در طول سال­ها آزادی این ملت را به بند کشیده بود و ضمن غارت سرمایه های اقتصادی کشور، هویت اجتماعی و تاریخی این مرز و بوم را با همدستی بیگانگان مضمحل ساخته بود. یکی از معجزات الهی این بودکه طاغوت به دست مردم و با رهبری حضرت امام خمینی به زیر افتاد و پس از آن مردم حاکم بر سرنوشت خویش گردیدند و طعم شیرین استقلال را چشیدند.»

همچنین عنوان شده است؛ «با گذشت ۴۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، شاهد رشد و شکوفایی روزافزون شاخصه های علمی، فناوری، نظامی، اجتماعی و استقلال کشور هستیم و رشد علمی ایران در منطقه و جهان به حد افتخارآمیز و درخشانی رسیده که حتی دشمنان قسم خورده نیز قادر به انکار آن نیستند. اکنون شاخسار این درخت تنومند علمی و فناوری علاوه بر داخل کشور، به‌تدریج در منطقه و جهان به بار می‌نشیند و کشور ایران به عنوان یک کشور مستقل و آزادیخواه به یک بازیگر فعال و موثر در عرصه‌های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. »

شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های استان در بخش پایانی این بیانیه آورده است؛ «همچون گذشته اعلام می‌داریم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران را جزو رسالتهای اصلی خود می‌دانیم… و در هنگامه کار و تلاش و جهاد علمی، با تمام توان و بدون توقف در مسیر رشد و تعالی و افزایش توان و قدرت کشور به پیش خواهیم رفت تا در چهل ساله دوم انقلاب، به یک کشور قوی در عرصه­ی بین المللی با تمامی مولفه های قدرت بدل گردیم و چشم طمع برای همیشه از این ملت دور شود.»

رادمنش دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه یزد در این نشست طی سخنانی نیز یکی از بزرگترین مهمترین موضوعات در جهاد تبیین بیان این نکته خواند که انقلاب اسلامی برای همه مردم است و متعلق به قشری خاص نیست.

وی ادامه داد: اگر این اصل را در برنامه‌ریزی‌ها و مناسبتهای مختلف کشور مدنظر داشته باشیم، شاهد حضور و مشارکت همه مردم کشورمان را این برنامه‌ها خواهیم بود.

«اکبر غفوری» استادیار دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد هم با تاکید بر اهمیت پرداختن به جهاد تبیین که جزو مطالبات مهم مقام معظم رهبری از جامعه دانشگاهیان است، گفت: متداول‌ترین سئوالات امروز جامعه پیرامون موضوعات چرایی، چگونگی و دستاوردهای انقلاب است و پاسخ به این سئوالات در شرایطی که دشمن در تلاش برای شکست جلوه دادن انقلاب است، از طریق جهاد تبیین، بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: امروز فضای مجازی یکی از سهل‌ترین و بهترین ابزار برای جهاد تبیین است ولی باید محتواهای تولید شده برای انتشار از طریق این بستر، با بهره‌گیری از حوزه هنر، جالب و جذاب برای مخاطبان باشد.

غفوری ادامه داد: این محتوا نباید یک طرفه باشد به عبارتی در کنار بیان نقاط قوت و دستاوردهای نظام و انقلاب، باید نقاط ضعف و کاستی‌ها نیز بیان شود و برای رفع آنها راهکار ارائه دهد.

وی اهمیت استفاده از منابع خارجی برای بیان دستارودهای انقلاب را حائز اهمیت خواند و گفت: بررسی‌ شعارها و سخنرانی‌های دوران انقلاب و اظهارات کارشناسان خارجی نشان می‌دهد مهمترین مطالبه‌ی آن روزهای مردم موضوع پاسداشت از دین بوده به طوری که تنها شش درصد از شعارهای دوران انقلاب پیرامون مباحث اقتصادی بوده است.

این استاد علوم سیاسی، دهه مبارک فجر را فرصتی مغتنم برای رفع برخی شبهات در مورد انقلاب خواند و گفت: متاسفانه موضوع آب و برق مجانی در حالی به غلط به امام(ره) نسبت داده می‌شود که این مطلب از سوی امیر انتظام سخنگوی دولت بازرگان و بدون مشورت با امام(ره) مطرح می‌شود ولی امام در واکنش به این موضوع اعلام می‌کند که انقلاب با هدف تقویت معنویت در جامعه شکل گرفته و اب و برق مجانی برای طبقات محروم جامعه لحاظ خواهد شد که در سالهای بعد نیز این اتفاق در همین شهر یزد نیز در برخی مناطق محروم مانند امامشهر و آزادشهر را شاهد بودیم.

«خداکرم غریبی» استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد در بخش از این نشست به قرائت غزلی از سروده‌های خود به مناسبت دوازدهم بهمن سالروز ورود امام به وطن پرداخت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..