یزدیها سالانه ۴۵ سانت از سطح آبهای زیرزمینی خود می‌کاهند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به افت سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آبهای زیرزمینی استان، گفت: در حال حاضر علاوه بر مصرف تمام آب تجدیدپذیر سالیانه در استان، ۲۳۰ میلیون متر مکعب از ذخایر چندین هزار ساله سفره‌های زیرزمینی استان را نیز استفاده می‌کنیم و تداوم این روند عوارض شدیدی را در استان به ه...

«محمد مهدی جوادیان زاده» بزرگترین چالش آبی استان یزد را ناپایداری سفره‌های زیرزمینی در استان خواند و در این باره تصریح کرد: هم اکنون در استان یزد ۱۳۰ درصد از منابع تجدیدپذیر در حالی استفاده می‌شود که این درصد در کشورهای توسعه یافته حدود ۴۰ درصد است و به همین دلیل سالیانه به طور متوسط ۲۳۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم به عبارتی در حال حاضر تمام آب تجدیدپذیر سالیانه را استفاده می کنیم و علاوه بر آن ۲۳۰ میلیون متر مکعب از ذخایر چندین هزار ساله سفره‌های زیرزمینی استان نیز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تداوم این روند باعث عوارض شدیدی در دراز مدت از جمله اُفت سطح آب‌های زیرزمینی که بطور متوسط در حال حاضر حدود ۴۵ سانتی متر در سال است، خواهد شد. نشست زمین و شور شدن آب‌های زیرزمینی از دیگر عوارض این فرایند است.

جوادیان زاده با بیان این که مهمترین اصل برای پایداری منابع آبی استان به صفر رساندن اُفت سفره‌های زیرزمینی است، گفت: آنچه تاکنون به سفره های آب زیرزمینی خسارت وارد شده، به سختی قابل جبران است ولیکن باید نهایت تلاش را انجام دهیم تا حداقل این خسارت ادامه پیدا نکند و همانطور که ذکر شد در قالب یک برنامه حساب شده، افت سالیانه سفره های زیرزمینی به صفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: تحویل حجمی آب و نصب ابزار اندازه‌گیری روی همه چاه‌های استان در چارچوب همین برنامه در حال انجام است که امیدواریم با این برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۵ بتوانیم افت را در سفره های زیرزمینی استان صفر کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد در مورد این که چگونه می‌توان با توجه به جانمایی‌های نادرست گذشته‌ی صنایع، ضمن اصلاح الگوی مصرف در این بخش به تداوم حرکت چرخ صنعت نیز کمک کرد، اظهار کرد: برای این که صنایع در مناطق کویری با کمترین عوارض بتوانند به شکل پایدار به کار خود ادامه دهند و امکان توسعه داشته باشند، باید بر مبنای طرح‌های آمایش سرزمین و در چارچوب شاخص‌های توسعه پایدار استقرار یابند یا چنانچه در این چارچوب نباشند در چارچوب اصل مسئولیت‌پذیری اجتماعی، برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار انجام دهند.

وی پیرامون گلایه‌هایی که از ناکارآمدی نظام تخصیص به عنوان یکی چالش‌های اصلی آب کشور مطرح می‌شود نیز گفت: در مورد نظام تخصیص اگر منظور نحوه تخصیص آب بر مبنای آنچه که در ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه تعریف شده، تخصیص آب انحصاراً با وزارت نیرو است و شرکت آب منطقه‌ای به نمایندگی از وزارت نیرو و براساس ماده واحد قانونی الحاق ۲ در دشت‌های ممنوعه و در صورت داشتن تخصیص تنها می‌توانند حداکثر ۲۵ متر مکعب در شبانه روز تامین آب کنند که معمولاً صنایع در این محدوده ی مصرف، صنایع کم آبخواه خواهند بود.

وی افزود: صنایعی که بیش از این مقدار نیاز آبی دارند باید از ساز و کار ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه یعنی خرید چاه و تبدیل کاربری آن به کاربری صنعتی اقدام کنند یا این که از طریق منابع آب غیر متعارف که شامل پساب‌ و آب دریاست، نسبت به تامین آب اقدام کنند.

جوادیان زاده در پایان نیز تاکید کرد: براساس برنامه سازگاری با کم‌آبی استان یزد تا سال ۱۴۰۵ باید ۱۰ درصد مصرف آب در صنایع استان صرفه‌جویی شود. البته طرح سپاس آب نیز این ماموریت را بر عهده دارد که بهترین الگوی مصرف را در شرب، صنعت و کشاورزی شناسایی و ضمن تقدیر از آنها، تلاش شود تا این الگوهای موفق به همگان معرفی شوند تا به واحدهای بیشتری تعمیم یابند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..