رونمایی از سامانه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد در هفته آینده

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سامانه رویداد ملی گام دوم این دانشگاه در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در سومین نشست هم اندیشی و راهبردی استانی رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در استان یزد در سخنانی تصریح کرد: از حدود سال ۸۹ در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در حوزه کارآفرینی و راهبردی فعالیت داشتیم و این اندوخته می تواند امروز در دانشگاه آزاد اجرایی شود. بزرگان آموزش عالی در سال ۲۰۰۰ میلادی گفتند که اگر دانشگاه ها همین مسیر را بروند به بنای یادبود تبدیل خواهند شد. دانشگاه در روند تحولی خود در ابتدا آموزش محور بود و نظام دیوان سالار خوبی هم ایجاد شد. اما در مرحله بعد دانشگاه ها به این نتیجه رسیدند که دفتر ارتباط با صنعات داشته باشند. در ادامه و به مرور زمان دانشگاه به این نتیجه رسید که می تواند صاحب تکنولوژی باشد و آن را به صنعت منتقل کنند. بدین ترتیب دانشگاه خواهان صنعت شد و مراکز رشد و نوآوری ایجاد کرد.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی سرای نوآوری داریم که تقریبا مانند مدل بیمارستان کار می کند. از انجایی که علوم پزشکی در حوزه آموزش موفق ترین بخش ها بوده است در سراهای نوآوری نیز همچون حوزه علوم پزشکی، دانشجو عملا درگیر کار می شود.

ضرغامی تاکید کرد: بهترین نقطه دانشگاه ها و بهترین ساختمان واحدها باید به حوزه فناوری تبدیل شود، نه آنکه مرکز رشد کیلومترها دورتر از دانشگاه باشد. اساسا رفت آمد و حضور مجموعه های دانش بنیان در محیط آموزشی توانست تمامی بخش ها را به سمت فناوری سوق دهد.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در بخش فناوری و نوآوری و آیین نامه ها منافع مشروعی برای تمام افراد فعال در نظر گرفته ایم خاطرنشان کرد: این قدر فضا را باز کرده ایم تا فعالیت فناورانه بدون هیچ مشکلی در دانشگاه ریل گذاری شود و اگر از بسترهای موجود استفاده نشود، ظلم به دانشجو و مردم است.

وی در ادامه از آسیب شناسی های صورت گرفته در حوزه فعالیت های دانشگاه آزاد سخن گفت و افزود: ما دو آسیب جدی را دریافتیم . اول برند دانشگاه آزاد اسلامی است که این برند در افکار عمومی به خوبی تبیین نشده است. برند به قدری مهم است که خیلی از مجموعه ها به این نتیجه رسیده اند که نباید بخش تولیدی داشته باشند. کفش ملی یک آزمایشگاه استاندارد دارد و اگر بخشی بتواند با همان استاندارد کفشی را تولید کند، برندش را در اختیار او قرار می دهد. دانشگاه آزاد نیز باید ارزش برند خود را مجددا بازیابی کند و اگر ریبرندینگ صورت گیرد مردم حاضرند چندبرابر شهریه امروز را پرداخت کنند تا وارد دانشگاه آزاد شوند.

ضرغامی گفت: در دو سال اخیر مقداری پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته، چرا که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی عزم کرده به سمت دانشگاه کارآفرین پیش برود و به همین دلیل مردم دوباره برای ورود فرزندان به این دانشگاه تمایل پیدا کرده اند.

وی یکی از اهداف رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را برندسازی جدید از دانشگاه آزاد دانست و گفت: این رویداد که سال آینده برگزار می شود، بستری برای معرفی ظرفیت های دانشگاه به افکارعمومی، مسئولین و حتی اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است. در رویداد بسترهایی را دیده ایم تا سرمایه گذاران و صنایع مختلف حضور پیدا کنند و به موازات آن طرح های واحدها و شرکت های دانشگاه ارائه می شود تا بتوانیم درآمدزایی جدیدی را برای دانشگاه داشته باشیم.

ضرغامی از رونمایی از سامانه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در هفته آینده خبر داد و گفت: واحدی که بیشترین شرکت و بخش های فناور را به رویداد معرفی کند در نهایت به عنوان واحد برتر معرفی خواهد شد.

در ابتدای این نشست دکتر دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد واحد استان یزد گفت: در شروع گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی نیاز داریم تا دانشگاه آزاد را به عنوان دانشگاه مردمی و کار آفرین معرفی کنیم‌. کشور ایران با داشتن ۹ درصد از ثروت جهان و تنها یک درصد جمعیت جهان می تواند شرایطی بهتر از امروز را تجربه کند، اما سوال ابن است چرا در حوزه رفاه و فناوری و نوآوری باید در رتبه ۶۰ باشیم.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه آزاد، نتواند این مشکل را حل کند، هیچ دانشگاه دیگری نیز نخواهد توانست خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد یک دولت علمی در سطح کشور است و امکانات و زیرساخت های آزمایشگاهی، علمی، کارگاهی و انسانی بی نظیر دارد.

وی تاکید کرد: ما در یک بحران جدی هستیم و باید دانشگاه مشکلات کشور را حل کند. چهل سال از عمر دانشگاه می گذرد و به بلوغ کافی برای حل مسائل رسیده است. باید به سوی فضای فناوری و نوآوری حرکت کنیم و فناوری نیز به معنای یافتن راه حل برای مشکلات مردم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ادامه داد: ما در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی دو کار بزرگ را انجام خواهیم داد. ابتدا زحمات کسانی که در دانشگاه یزد فعالیت کردند را باید به نمایش بگذاریم و در مرحله دوم نیز دانشگاه آزاد باید تمام توانش را جمع کند و حرکت جدیدی را آغاز کند. دانشگاهی که تنها در بخش آموزشی فعال باشد موفق نیست و ورود به بخش فناوری و نوآوری لازمه تحقق مولفه های دانشگاه موفق است.

دهقانی اشکذری با اشاره به اینکه بافق به یکی از قدرتمندترین واحدها در بخش معدن تبدیل خواهد شد تصریح کرد: در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی ۱۰۰ سهمیه برای یزد در نطرگرفته شده است، اما استان ظرفیت های خوبی دارد و قطعا می توانیم حضور پررنگ تری در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.
وی در پایان صحبت های خود افزود: آموزش به میزان کافی در فضای دانشگاه ها صورت گرفته و حالا باید به سمت آموزش در فضای واقعی بازار و مختصات کسب و کار حرکت کنیم.

در ادامه این جلسه مسئولین استانی گزارشی از اقدامات انجام شده در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در استان یزد ارائه کردند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..