تاکید استاندار یزد بر مبارزه بی امان با پدیده قاچاق

به گزارش یزدی نیوزاستاندار یزد بر مبارزه با پدیده قاچاق که موجب فلج شدن واحدهای تولیدی شده تاکید کرد و گفت: باید نحوه مقابله جدی با آن هم تعیین شود.

 سیدمحمد میرمحمدی  در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: یکی از مسائل اصلی در بخش صنعت، پدیده قاچاق کالاست که گزارش های منعکس شده به وزارت صنعت و معدن، معاونت ریاست جمهوری، هیات دولت و حتی به مقام معظم رهبری نیز حاکی از این مساله است.
میرمحمدی افزود: نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق کالا اولویت بندی داشته باشد و ابتدا با گلوگاه ها، سپس انبارها و مغازه ها برخورد شود.
وی تصریح کرد: باید با هم فکری تمام دستگاهها به دنبال ایجاد فضایی باشیم تا عرصه بر قاچاقچیان تنگ شود.
استاندار یزد افزود: در زمینه مبارزه با قاچاق، خریداران مراقب باشند تا جنس قاچاق خریداری نکنند، مغازه دارها کالاهای قاچاق در مغازه به فروش نرسانند و با حساسیت تمام اسناد و مدارک معرف غیر قاچاق بودن کالا را بگیرند و همه فروشندگان و عرضه کنندگان باید به پدیده قاچاق حساس و بر عدم خرید کالای قاچاق توجه ویژه داشته باشند.
وی با اشاره به شروع فعالیت جدی مبارزه با کالای قاچاق در استان گفت: در گذشته این حساسیت در بین عرضه کنندگان در خرید کالا کم بوده است و آنها با توجه به روال گذشته، خرید های خود را انجام می دادند و کالاهایی نیز از قبل در مغازه داشته اند که باید بدانیم با این افراد چگونه برخورد کنیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان بر ضرورت مشارکت اصناف و اتحادیه ها در این مساله تاکید و اظهار کرد: نماینده اصناف به دلیل آشنایی با مغازه دارها می تواند با نیروی انتظامی همکاری کرده و اگر افراد متدین و مومن بازار هستند این کار توسط خود صنف دنبال شود و در صورتی که اصناف نیز خود به مغازه داری گمان فروش کالای قاچاق دارند از طریق نیروی انتظامی عمل شود.
استاندار یزد تصریح کرد: در بازار یزد چهره های متدین، مومن و سالمی هستند که در کشور شهره بوده و حضور نیروی انتظامی در مغازه های آنها و رفتن به کلانتری را به معنای از بین رفتن آبرو می دانند که این فرهنگ بسیار ارزشمند است و به معنای دوری این چهره ها از تخلف در هر شرایطی است.
میرمحمدی اضافه کرد: رویه مبارزه با قاچاق کالا نباید به فرهنگ حفظ آبروی مردم یزد آسیب برساند چون دارای مزایای بیشماری است و اگر در حال حاضر رویه مبارزه با قاچاق در یزد، آسیب زننده این فرهنگ ارزشمند است باید آن را تغییر داد.
وی خواستار تشکیل کمیته ای با حضور اصناف و اتحادیه های استان و نیروی انتظامی برای رفع مسائل و مشکلات در این زمینه شد.
میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل میدان تره بار یزد گفت: نشستهای جداگانه ای در خصوص این موضوع داشتیم و در واقع این میدان ایجاد شده و قانون و جواز لازم را نیز دارد که به نظر می رسد اگر به دیدگاه یک مرکز اقتصادی نگریسته شود می توان از ظرفیت های بالای آن در استان استفاده کرد.
استاندار یزد پارک علم وفناوری را یکی از کانون های اساسی استان و کشور دانست و خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای ضروری کشورهای در حال پیشرفت پارک علم وفناوری است تا فکر و ایده پردازی در آن شکل گرفته و بتواند محصولات دانش بنیان را با هزینه کمتر و کیفیت بهتر عرضه کند.
وی ادامه داد: پارک علم وفناوری به دنبال خلق ایده و فکر جدید در شرایط موجود است که نیازهای جامعه را رصد و درصدد عرضه آن با روشی متفاوت است.
میرمحمدی بر استفاده از ایده های جوانان در این مراکز تاکید و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با توسعه فعالیت های پارک علم وفناوری، دستاوردهای بهتری برای کشور و استان داشته باشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان در خصوص مشکل مطرح شده در بحث تامین اجتماعی حوزه معدن گفت: اگر در شرایط رکود اصلاح قانونی صورت گرفت باید به آن عمل شود در غیر این صورت باید بر اساس قانون جاری عمل کرد.
میرمحمدی خاطر نشان کرد: پیمانهای منعقد شده در حوزه معدن باید مدت دار بوده و اگر فعالیت مازاد بر این مدت انجام می شود باید به اطلاع تامین اجتماعی برسد و فهرستی به تامین اجتماعی به منظور عدم قطع بیمه آنها ارسال شود.
گزارش عملیاتی شدن تکمیل زنجیره تولید بخش کشاورزی، طرح مشکلات بحث تامین اجتماعی در حوزه معدن و پیمانکاران معادن دولتی، ارائه گزارش اهداف و فعالیت پارک علم وفناوری و طرح مشکلات اصناف در خصوص نحوه مبارزه با قاچاق کالا از دیگر دستورکارهای این نشست بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..