بافق، کاندیدای شهر ملی دست‌بافته‌های حصیری

مدیرکل توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی کشور گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه بافق در صنایع دستی حصیری، این شهرستان کاندیدای شهر ملی دست‌بافته‌های حصیری شده است.

به گزارش یزدی نیوز، ویدا توحدی افزود: مواد اولیه و نخلستان‌هایی که در شهرستان بافق وجود دارد، ظرفیت بسیار زیادی است که نوجوانان این منطقه نیز باید این هنر را از دوره دبستان بیاموزند.

وی افزود : باید زنجیره تهیه مواد اولیه تا مراکز عرضه و فروش تکمیل شود و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی در این شهرستان فعال‌تر شوند. مسئولان این شهرستان هم باید به این باور برسند که صنایع دستی در این منطقه قابلیت رشد دارد و روی معیشت مردم تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

مدیرکل توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی کشور گفت : پرونده بافق در معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی بررسی و ارزیابی می‌شود و اگر مورد تأیید شورای راهبردی قرار بگیرد، به ثبت ملی می‌رسد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق نیز گفت: در این شهرستان بیش از دو هزار نفر در حوزه حصیربافی و دست بافته‌های نخل فعال هستند که از این تعداد، ۱۰۰ نفر کارت تولید انفرادی دارند.

لیلی رنجبر افزود: ۲۰ رشته صنایع دستی در این شهرستان آموزش داده می‌شود که دوره حصیر بافی نیز در سه مقطع مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی در حال برگزاری است.

وی گفت : دو مرکز آموزشی صنایع دستی در این شهرستان وجود دارد و میدان خان نیز به بازارچه فروش تبدیل شده و دارای ۱۵ مغازه است که ۴ مغازه متعلق به فروش مواد اولیه حصیر بافی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت وام از سوی هنرمندان این حرفه را نیازمند دارا بودن کارت مشاغل خانگی یا تولید انفرادی دانست و گفت : قرار شد سالانه به ۲۰ نفر از هنرمندان دست‌بافته‌های حصیری این شهرستان، کارت تولید انفرادی تعلق گیرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..