رئیس سازمان محیط زیست کشور:

بهره‌برداری معادن و ایجاد صنایع با لحاظ ارزش‌های بیولوژیکی باشد

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان این که محیط زیست یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: باید در بهره‌برداری معادن و ایجاد صنایع، حواسمان به ارزش بیولوژیکی محیط و زمین باشد.

«علی سلاجقه» در جریان سفر به یزد ضمن افتتاح فاز دوم مرکز پایش محیط زیست استان، با بیان این‌ که زمین و مخلوقاتش واجد تعادل هستند، اظهار کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات بسیاری از چرخه‌های طبیعی را بهم زده و بدون آینده نگری و برای منافع شخصی، چرخه طبیعی را با خلل جدی مواجه کرده است.

وی مدیریت داشته‌های زیست محیطی باید مبتنی بر داشته‌های سرزمین انجام شود، افزود: متأسفانه تاکنون این مهم در کشور آن طور که باید مد نظر قرار نگرفته است.

معاون رئیس جمهور با بیان این‌ که با بارش ۹۴ میلیمتری، تمدن‌های زیادی در حوزه محیط زیست استان یزد شکل گرفته است، گفت: یزد الگوی مناسبی برای این بحث است و می‌تواند به عنوان الگوی کشوری مطرح شود.

سلاجقه قنات را پیشرفته‌ترین تکنولوژی عصر حاضر برای استحصال آب در نقاط خشک دانست و بیان کرد: ادله‌ها نشان می‌دهد ایران خاستگاه این تکنولوژی است.

وی در ادامه به لایه‌های حفاظتی کره زمین اشاره کرد و با رجوع به آیات قرآن تصریح کرد: در کشور خودمان آنچه ناشی از فرایند آلودگی اتفاق می‌افتد، عدد بسیار بالایی است و خسارتی که می‌دهیم بسیار وحشتناک است و شرایط زندگی را سخت می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت و استراتژیک بودن محور مهریز تا عقدا در استان یزد، گفت: این خط نشان می‌دهد انباشت زیاد صنایع توان طبیعی منطقه را بریده است و استاندار هم به خوبی با رویکرد جامع مشکل اصلی را تشخیص داده است.

سلاجقه با بیان این‌که مردم از ما به دنبال صنایع سنگین و کارهای سخت نیستند، تأکید کرد: در شهر یزد مطمئنا آلودگی‌ها را اگر حل کنید تا همیشه در قلب مردم استان خواهید بود.

وی با بیان این‌ که در بهره‌برداری معادن و ایجاد صنایع حواسمان به ارزش بیولوژیکی محیط و زمین باشد، گفت: باید ببینیم چه چیزی را از دست می‌دهیم و خسارت وارده را باید صنایع و معادن پرداخت کنند.

وی با ذکر این‌ که محیط زیست حقوق عامه است، اظهار کرد: باید این حقوق عامه را حتما بپردازیم و تکلیفمان را انجام دهیم، ما خط کشی خود را انجام می‌دهیم اما مانع توسعه نیستیم و صنعت و معدن و توسعه هم مکلف است کار خود را انجام دهد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این‌ که با رویکرد تحولی دولت سیزدهم، حفظ محیط زیست در اولویت است، گفت: در دولت حفظ حقوق زنان و محیط زیست مسائلی است که دولت در اولویت اهتمام خود قرار داده است.

سلاجقه در پایان یزد را در حوزه محیط زیست الگو دانست و با ذکر مصادیق این مسئله، تصریح کرد: پوشش گیاهی در محور دالان باد یزد استفاده شود ودر کنار مسائل دیگر کانون‌های ریزگرد شناسایی شده و در این باره اقدام شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..