معاون فناوری وزارت عتف تاکید کرد؛

تغییر ریل‌گذاری وزارت علوم با تمرکز بر تبدیل علم به ثروت و رفاه جامعه

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تاکید بر صیانت از جایگاه کشورمان در تولید علم، رتبه کشورمان از نظر فناوری را شایسته ندانست و اعلام کرد: ریل گذاری وزارت عتف تمرکز بر حوزه فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت و رفاه جامعه است.

دکتر «علی خیرالدین» در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه یزد که در سالن دکتر جلیل شاهی این دانشگاه برگزار شد، به بهره‌گیری پیشینیان ما از تکنولوژی کاریزی برای تامین آب مورد نیاز خود اشاره و آن را نشانه‌ای از دانش‌بنیان بودن آنها خواند.

وی در ادامه با بیان این که دانشگاه‌های نسل جدید باید جامعه محور باشند و در راستای رفع نیازهای جامعه ایفای نقش کنند، اظهار کرد: هرچند کشورمان در تولید علم رتبه‌ی پانزدهم دنیا و با اختلاف زیادی از کشور ترکیه، رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است ولی جایگاه کشورمان از نظر فناوری در دنیا شایسته نیست و بیانگر این موضوع است که عملاً در تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت و رفاه جامعه، خیلی موفق نبوده‌ایم.

معاون وزیر علوم از فارغ التحصیلی سالانه ۸۵۰ هزار نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورمان خبر داد و گفت: هر چند عملاً به همین تعداد تولید رساله علمی توسط آنان را شاهدیم اما متاسفانه تقریباً اغلب این رساله‌ها کارآیی لازم برای رفع مشکلات جامعه را ندارد.

وی با بیان این که تحقیقات عمدتاً در سه نوع «تحقیقات بنیادی»، «تحقیقات کاربردی» و «تحقیقات توسعه‌ای» دسته بندی می‌شوند، گفت: ریل گذاری اشتباه وزارت علوم در گذشته باعث شده که اکثر اساتید کشورمان روی تحقیقات بنیادی تمرکز داشته باشند و علی‌رغم اهمیت صیانت از جایگاه کشورمان در این بخش، کمتر در سایر حوزه‌های تحقیقاتی فعالیت داشته باشند و این در حالیست که از هر چهار تحقیقی که در دنیا انجام می‌شود، سه مورد منجر به عقد قرارداد و رفع مشکلات می‌شود و باید این مهم در کشورمان نیز مورد اهتمام قرار گیرد.

دکتر خیرالدین در همین رابطه از تلاش وزارت علوم برای تهیه نقشه جامع نیازهای کشور و همچنین جمع‌‍آوری تمام ایده‌ها با یکپارچه‌سازی سایر سامانه‌های مربوطه در کشور در قالب «نظام ایده‌ها نیازها»(نان) خبر داد و گفت: پیروی این اقدام نیز موضوع «جهش اقتصادی نوین»(جام) را دنبال خواهیم کرد تا علاوه بر شناسایی نیازها، توانمندی‌ها و پتانسیلها و نیز ایده‌های هر منطقه، شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات جامعه فراهم آوریم.

وی با بیان این که کشور ایران اسلامی با یک درصد از کل جمعیت دنیا، ۹ درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد، شرایط کنونی حاکم بر کشور را شایسته این مرز و بوم ندانست و گفت: ریل گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز بر امر هدایت و تشویق اساتید دانشگاهی برای ورود به حوزه فناوری و نوآوری است لذا فعالیتهای فناورانه را در ارزیابی اساتید به منظور تشویق آنها در این حوزه مدنظر داریم.

معاون وزیر علوم از تعریف طرح «دستیار فناوری» در راستای برقراری تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری خبر داد و گفت: این طرح را در یزد امروز با اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان به میزبان این طرح یعنی پارک علم و فناوری کلید زدیم که براساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقمند به حوزه فناوری را برای مهارت افزایی به پارک علم و فناوری بفرستند و در این راستا نیز برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب مبلغ ماهیانه یک تا سه میلیون تومان کمک هزینه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره موفقیت استان یزد در حوزه کارآفرینی و اشتغال، تاکید کرد: مردم یزد به واقع فرهنگ کارآفرینی را جایگزین فرهنگ کارجویی کرده‌اند.

خیرالدین در پایان نیز از استاندار و مسئولان ارشد استان خواست تا شورای استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان را با حضور روسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به عنوان عضو این شورا برگزاتر کنند و در جریان واگذاری یا حفظ اراضی دانشگاه‌ها دوراندیشی داشته باشند.

این مسئول خواستار صدور مجوز کمیسیون ماده ۵ استان جهت پهنه علم و فناوری و پیگیری ۱۶ هزار مترمربع زمین‌های واگذار نشده به مرکز اقبال(پارک علم و فناوری یزد) از سوی مسئولان استان شد.

در این مراسم از خدمات دکتر «قاسم برید لقمانی» رئیس قبلی دانشگاه تقدیر و دکتر «عباس کلانتری خلیل‌آباد» به عنوان رئیس جدید دانشگاه یزد معرفی شد.

دکتر خیرالدین در جریان حضور در دانشگاه یزد از به شهدای گمنام مدفون در این دانشگاه ادای احترام کرد و ضمن شرکت در مراسم تکریم و معارفه ررئیس این دانشگاه، از پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه نیز بازدید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..