بازگشت ۲۵۰ واحد تولیدی استان یزد به چرخه تولید

به گزارش یزدی نیوزرئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تأکید بر این‌که راه نجات کشور ارتقای توان تولید داخلی است، از بازگشت و افزایش تولید ۲۵۰ واحد تعطیل یا نیمه فعال استان تا پایان سال خبر داد.

«حمیدرضا نصیری‌زاده» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت و مولفه‌های «اقتصاد مقاومتی» با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ۱۲ برنامه‌ی ملی در این رابطه تعریف شده و در همین راستا نیز ستاد راهبردی و مدیریتی اقتصاد مقاومتی در استان متشکل از ۹ کارگروه شکل گرفته است.

وی یکی از موضوعات مورد توجه در مقوله‌ی اقتصاد مقاومتی را افزایش بهره‌وری دانست و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاخص بهره‌وری در کشورمان رشدی نداشته و حتی گاهاً رشد منفی داشته است، از این‌رو دولت در نظر دارد که ۲۵ درصد رشد ملی را از طریق شاخص‌ بهره‌وری محقق کند.

نصیری‌زاده با تأکید بر این نکته که راه نجات کشور تولید داخلی است، یکی از موضوعات مورد تأکید در بحث اقتصاد مقاومتی را ارتقای توان ملی برشمرد و افزود: دولت در این‌باره ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رونق تولید داخلی در نظر گرفته است که سهم استان یزد از این اعتبار ۲.۹ درصد است.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ واحد تولیدی دچار مشکل در استان، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال این واحدها با حمایت‌های دولت به چرخه تولید باز گردند و آن دسته‌ از واحدهایی که هم‌اکنون با ظرفیت کمتر از  40 درصد مشغول تولید هستند، با افزایش ظرفیت تولید کار کنند.

وی با بیان این‌که این حمایت دولتی مختص واحدهای کوچک و متوسط با ظرفیت اشتغالزایی ۱۰۰ نفر است، خاطرنشان کرد: البته در استان یزد تعداد ۱۰۰ واحد بزرگ نیز مشغول بکار هستند که برای حمایت از آن‌ها نیز برنامه‌هایی داریم.

ایجاد «ساترای» تولیدی یزد به‌عنوان پایلوت کشوری  

رئیس سازمان مدیریت استان یزد با اشاره به کامل و جامع نبودن اطلاعات واحدهای تولیدی استان، اظهار کرد: استان یزد قریب ۳۶۰۰ واحد تولیدی است که تعدادی تعطیل و برخی نیز با  ظرفیت کمتر از  40 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند، اما اطلاعات دقیقی در خصوص آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز برای نخستین بار در کشور طرح ساترای تولیدی به‌صورت پایلوت در استان یزد اجرا می‌شود که امیدواریم تا پایان سال در استان راه‌اندازی شود.

نصیری‌زاده ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این سامانه، مرتباً مشکلات واحدهای تولیدی استان رصد و در صورت بروز  مشکل در اسرع وقت اقدامات لازم برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

۱۶ سال زمان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان

این مقام مسئول از وجود ۲۶۵ طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از  80 درصد در استان نیز خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح‌ها ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در این‌باره تصریح کرد: متأسفانه در دولت گذشته تعهد پرداخت تسهیلات به طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد داده شده بود، اما دولت از عهده این تعهد برنیامد و از این‌رو در دولت یازدهم  از ابتدا با هیچ طرح جدیدی موافقت نشده مگر این که تمام اعتبار آن از سوی سرمایه‌گذارش تأمین شود.

نصیری‌زاده اظهار کرد: البته شمار طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی استان به ۱۵۰۰ طرح می‌رسد که بهره‌برداری از آنها بر اساس بودجه فعلی استان، ۱۶ سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: دولت شناسایی و واگذاری یا مشارکت برای تکمیل این طرح‌ها را در اولویت قرار داده و در همین راستا نیز ۲۰۹ طرح نیمه‌تمام برای واگذاری به بخش غیر دولتی شناسایی و اطلاع‌رسانی شده است.

وی در همین مورد ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال ۱۰۰ طرح نیمه‌تمام عمرانی دولتی در استان به بخش غیر دولتی واگذار شود.

تخصیص ۹۷۰ میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر

رئیس سازمان مدیریت استان یزد از پیگیری مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری به استان از سوی این سازمان نیز خبر داد و تصریح کرد: در این سفر ۴۶ طرح با اعتبار 970 میلیارد تومان مصوب شد که این مصوبات باید در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به پایان برسد.

وی ادامه داد: حدود ۷۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات سفر امسال و  245 میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌ها در سال آینده تخصیص خواهد یافت.

نصیری‌زاده سرفصل‌های مصوبات را نیز شامل مسکن و عمران شهری و روستایی با سه طرح و اعتبار ۳۹ میلیارد تومان، منابع آب با شش طرح و اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان، علمی، فرهنگی و گردشگری با ۱۴ طرح و اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، ورزش و جوانان با هشت طرح و اعتبار ۱۷ میلیارد تومان، حمل و نقل با هفت طرح و اعتبار ۵۳۲ میلیارد تومان و فصل بهداشت و درمان نیز با دو طرح و تخصیص اعتباری معادل هفت میلیارد تومان، برشمرد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..