همنوایی «مجاهدین شنبه» با دلواپسان

به گزارش یزدی نیوزسه سال می‌گذرد از روزهایی که مجاهدین شنبه یک به یک با کت و شلوارهای رسمی اما نشاندن خستگی توام با شادی به دیدار روحانی می‌آمدند تا پیروزی اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و همچنین جلوسش بر کرسی ریاست‌جمهوری را به او تبریک بگویند. جمله مشترک آنها در این تبریک گویی هم این بود: «خدا را شکر که زحماتمان جواب داد و شما پیروز شدید.»

روحانی هم با لبخند و تکان دادن سر از آنها تشکر می‌کردید اما او به خوبی می‌دانست اینان جز مجاهدین شنبه هستند. سعیدلیلاز مجاهدین شنبه را اینگونه معرفی کرده است: «مجاهدین روز شنبه اصطلاحی است که در تاریخ مشروطه یا تاریخ ۱۸ساله آذربایجان نقل کرده اند. انقلاب مشروطه در روز جمعه پیروز شد و وقتی این پیروزی مسجل شد، برخی افراد که نقشی در آن جنبش و پیروزی آن نداشتند، ناگهان با قطار فشنگ و چهره‌های انقلابی در عکس‌ها ظاهر شدند و این طور به نظر رسید که این همان‌ها بودند که مشروطه را به پیروزی رساندند.»

مجاهدین روز جمعه اما در روز شنبه پس از اطمینان از پیروزی روحانی سکوت کرده و راه منزل پیش گرفتند، چون بر این باور بودند که به تکلیف خود برای پیروزی کاندیدایی که مظهر اعتدال بود عمل کرده‌اند و دیگر نیازی نیست که خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند و برخی از مجاهدین روز جمعه که رفت و آمد مجاهدین شنبه به نزد روحانی را نظاره‌گر بودند سکوت را صلاح نداشتند و به رفتار آنها اعتراض کردند. مثلا همین سعید لیلاز از جمله افرادی بود که نسبت به حضور مجاهدین شنبه هشدار داده و در سال ۹۴ گفت: « مجاهدین روز شنبه گرفتاری همه جنبش‌هایی است که بعد از یک دوره سخت به موفقیت می‌رسند.

الان هم تعدادشان همان طور که آقای ترکان نیز تایید کرده، ‌خیلی زیاد است. من این موضوع را پیش بینی ‌و اعلام خطر نیز کرده بودم. حالا بعد از دو سال، آقای ترکان نیز موضوع مجاهدین روز شنبه را تایید کرده است. » اما ترکان چه گفته بود که لیلاز به آن اشاره داشت؟ مشاور رئیس‌جمهور گفته بود: «اینکه برخی می‌خواهند خود را یاران اصلی دولت برای پست گرفتن معرفی کنند، برای ما قابل قبول نیست و نباید عده‌ای از «مجاهدین شنبه» که پس از انتخابات به رئیس‌جمهور می‌پیوندند، پست و مقام بگیرند.» البته روحانی به خوبی در آن زمان مجاهدین روز شنبه را شناخت و در زمان چینش کابینه توجهی به آنها نشان نداد.

 همین رفتار روحانی بود که انتقادات زیادی از سوی مجاهدین روز شنبه را به سمت او هدایت کرد. البته قشری از مجاهدین روز شنبه که به اراده رئیس‌جمهور بر تصمیم خود آگاه بودند او را در معرض انتقادات زیاد قرار دادند و برخی امید داشتند درصورت سکوت در نیمه دولت نام آنها هم در لیست کابینه یا لیست مدیران ارشد دولت قرار گیرد که چنین نشد و حالا آنها بودند که برطبل انتقاد از دولت کوبیده و با منتقدان شناخته شده پاستور همنوا شدند. دلیلش هم این است که نفعی که آنها در انتظار رسیدنش به خودشان از دولت بودند هیچ گاه به آنها نرسید و حالا هم پیش بینی می‌کنند در سال آخر دولت روحانی توجهی به آنها نخواهد داشت.

عملکرد ضعیف مجاهدین روز شنبه در پاستور

از میان مجاهدین شنبه البته برخی به کرسی‌هایی در دولت راه پیدا کردند که آن هم تشخیص و تدبیر روحانی بود اما همان طور که تصور می‌شد نتوانستند کارنامه موفقی از خود داشته باشند و با اهداف دولت همراستا نبودند و سبب شدند تا صبوری رئیس‌جمهور به خط پایان نزدیک شود چرا که روحانی در اسفند ۹۳ با بیان اینکه «مسئولان اجرایی باید مسئولانی باشند که به رای مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ معتقدند»، گفت: اگر کسی اعتقاد به رای مردم ندارد، می‌تواند در کشور کار و فعالیت کند اما نمی‌تواند مدیر سطح بالای کشور باشد یعنی مردم قبول نمی‌کنند، مردم گفته‌اند، نظر ما این است. »

 برخی این اظهارات رئیس‌جمهور را اتمام حجت نمایشی دانستند اما در عالم واقعیت این اتفاق رخ داد و مدیرانی تغییر کردند اما مجاهدین اصلی شنبه هنوز کینه نرسیدن به جایگاه‌های بالا را داشتند و برخی اوقات شنیده می‌شد بهانه هجمه به دولت از سوی آنها به دلواپسان تزریق می‌شود یا خودشان با ژست دلسوزانه به رسانه‌های دلواپس به گفت‌وگو می‌نشستند و به نام کمک فکری به دولت به یاری دلواپسان برای هجمه و تضعیف دولت مشغول بودند و البته هنوز هم هستند! رفتار این دسته از افراد نشان داد این گفته سعیدلیلاز در کشور نمود عینی دارد. او گفته بود:«در این کشور مجاهد روز شنبه بسیار وجود دارد.

ساختار این کشور به گونه‌ای است که بیشتر مجاهد روز شنبه پرور است تا مجاهد روز جمعه. » شگفتی اینجاست که رسانه‌های مجاهدین روز شنبه در این ایام کم از رسانه‌های مخالف دولت نمی‌گذارند و با تیترهای نخست و یادداشت هایی که منتشر می‌کنند اتهاماتی را متوجه پاستورنشینان می‌کنند که این عملکردشان غیرقابل تفسیر است و باید بدانند جامعه آگاه تر از اتاق فکر حامیان رنگی دولت است و چنین تخریب هایی در حمایت از دولت و محبوبیت روحانی تاثیر منفی ندارد.

آرمان

بخش نظردهی بسته شده است..