ارج را سیاست‌های احمدی‌نژاد ورشکسته کرد

به گزارش یزدی نیوزورشکستگی ارج، جنرال و آزمایش این روزها به تیتر نخست رسانه‌های مخالف دولت و دلواپس تبدیل‌شده است. دلواپسان به بهانه مشکلات این شرکت‌ها توپخانه خود را به سوی دولت نشانه گرفته‌اند.

 اگر به صورت‌های حسابرسی این شرکت‌ها مراجعه شود چنین نتیجه‌ای حاصل خواهد شد که بسیاری از این شرکت‌ها از سال‌های گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم تعطیل و ورشکسته شده بودند.
 
کارخانه ارج و علت ورشکستگی
 
به دنبال تشدید مشکلات تولید در نخستین کارخانه تولید لوازم ‌خانگی کشور، ارج رسما از هفته گذشته تعطیل و ماشین‌آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد تا پایان عمر برند ۸۰ ساله ایرانی اینگونه رقم بخورد. به ‌روز نشدن ماشین‌آلات و انتصاب مدیران دولتی در این کارخانه باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند به ‌نحوی‌که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شده بود. نابود شدن برند «ارج» نه ربطی به برجام دارد و نه پسا برجام. شرکت «ارج» از سال ۸۶ ورشکسته شد و تا قبل از سال ۹۲ هفتاد درصد از کارکنان شرکت اخراج شدند. طبق اسنادی که از صورت‌های مالی شرکت ارج استخراج ‌شده، این شرکت از سال ۸۴ زیان‌ده بوده و از سال ۸۶ ورشکست محسوب می‌شد یعنی عملا ۱۰ سال است که شرکت ارج ورشکست بوده است. این شرکت در سال ۸۷ با تصمیم هیات پذیرش به دلیل زیان انباشت از بورس اخراج شد یعنی از همان سال‌ها عملا تعطیل بود. کارکنان این شرکت در سال ۸۴ (شروع ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد) ۱۰۳۰ نفر بودند که در سال ۹۲ (پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد) به ۳۰۶ نفر کاهش یافت، یعنی ۷۰ درصد کارکنان شرکت اخراج شده و شرکت عملا تعطیل بوده است.
 
واگذاری‌های غیراصولی، عامل ورشکستگی
 
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در زمینه علت اصلی ورشکستگی این روزهای صنایع لوازم‌خانگی به «آرمان» می‌گوید: علت اصلی ورشکستگی چنین شرکت‌هایی که از برندهای معرف اقتصادی و تجاری ایران هستند، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصل ۴۴ به شبه‌دولتی‌ها است. بر اساس اصل ۴۴ در دولت قبل واگذاری‌ها به بخش واقعی خصوصی صورت نگرفت بلکه خصولتی‌ها بنگاه‌های اقتصادی را مالک شدند. در دولت دهم بیش از ۸۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصولتی واگذار شد. ضمن اینکه در طول دو دهه اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، فناوری روز دنیا به صنایع ایران منتقل نشد و کالاهای تولیدی داخل باکیفیت پایین و هزینه بالا تولید شد. درحالی که فناوری جدید باعث با کیفیت‌تر شدن کالای تولیدی و ارزان‌تر تمام شدن آن می‌شود. همچنین در دولت قبلی درآمدهای میلیارد دلاری به‌جای این که صرف بهینه‌سازی بنگاه‌های اقتصادی مانند شرکت ارج شود، عمده آن درآمد صرف هزینه‌های جاری و واردات شد که موجب تورم ۴۰ درصد شد. اگر امروز ارج ورشکسته شده است به‌ این‌علت است که در یک دهه گذشته اینگونه واحدهای تولیدی گرفتار بحران شده‌اند و امروز به اوج خود رسیده است.
 
تعطیلی ارج، صدمه اقتصادی دولت قبل
 
مهدی پازوکی اقتصاددان و کارشناس اقتصادی هم درباره بحران به وجود آمده برای این دسته از صنایع به «آرمان» گفت: اگر به لحاظ آماری دو سال ابتدایی دولت احمدی‌نژاد را بررسی کنیم، آمارهای خوبی را مشاهده خواهیم کرد. علت اصلی آن آمارهای مطلوب عملکرد دولت اصلاحات است؛ زیرا در اقتصاد هر تصمیمی گرفته شود در سال‌های بعد اثر آن تصمیم نمایان می‌شود. البته درآمدهای نفتی فراوان دولت احمدی‌نژاد، وضعیت اقتصادی به وجود آمده از دوران اصلاحات را تسریع کرد اما دولت احمدی‌نژاد به ‌جای سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند نفت و نوسازی صنایع دیگر توسط آن مبالغ میلیاردی برنامه واردات را در دستور کار‌ خود قرارداد و زمانی که محمود احمدی‌نژاد اقتصاد ایران را به روحانی تحویل داد، تمام شاخص‌های اقتصادی با رشد منفی روبه‌رو بود. وی افزود: نرخ سرمایه‌گذاری در ایران با منفی ۲۳ درصد به دولت روحانی تحویل داده شد. دولت احمدی‌نژاد یک پدیده واپس‌گرا برای اقتصاد ایران بود که حداقل یک ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب بازگرداند. پازوکی اظهار داشت: اگر دولت روحانی پس از هشت سال اقتصاد ایران را به زمان دولت اصلاحات بازگرداند باید جشن ملی گرفت. نمونه صدمات اقتصادی دولت احمدی‌نژاد وضعیت کارخانه‌هایی مانند ارج است. ارج، آزمایش و ده‌ها برند معتبر ایرانی دیگر در دوران احمدی‌نژاد تعطیل شد. دلواپسانی که این روزها تلاش دارند تعطیلی این کارخانه‌ها را به گردن روحانی بیندازند چرا در آن زمان اعتراض نکردند؟ دلواپسان این روزها به بهانه تعطیل ارج به برجام حمله می‌کنند، باید دقت داشته باشند که در نبود برجام اقتصاد ایران قفل‌شده بود. ورشکستگی ارج، آزمایش و بسیاری از برندهای معرف ایرانی به دلیل تصمیمات ناصحیح اقتصادی دولت قبل و نحوه واگذاری‌های اشتباه این شرکت‌ها در دولت احمدی‌نژاد است. از سوی دیگر فناوری این کارخانه‌ها هم فناوری عقب‌مانده‌ای است و نمی‌تواند دربازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی رقابت کنند. یکی از بندهای برنامه توسعه کشور این است که یک‌سوم رشد اقتصادی باید از طریق بالا رفتن بهره‌وری باشد؛ با فناوری چهل سال پیش در کارخانه‌هایی مانند ارج که نمی‌توان بهره‌وری را بالا برد. پازوکی گفت: ارج، جنرال آزمایش زمانی تعطیل شد که اقتصاد ایران وارد رکود شد. سوال اینجاست چرا فناوری قدیمی این کارخانه‌ها در زمان احمدی‌نژاد روز آوری نشد که الان چاره‌ای جز ورشکسته شدن و واگذاری برند آنها نیست. حال مشخص نیست که دلواپسان با این وضعیت اقتصادی برجامانده از دولت احمدی‌نژاد چرا به روحانی اعتراض می‌کنند. پارس الکتریک در دوران احمدی‌نژاد ورشکسته شده است، به‌این‌علت که فناوری به‌روز نداشت. وظیفه دولت روحانی انتقال فناوری روزبه این کارخانه‌ها است.
 
در نهایت
 
حملات مکرردلواپسان به بهانه تعطیلی‌کارخانه ارج و چند برند معرف دیگر ایرانی لزوم شفاف‌سازی دولت دراین زمینه را می‌طلبد. احتمالا این استراتژی در روزهای آینده در موارد دیگر نیز دستمایه فعالیت دلواپسان برای حمله به دولت خواهد بود و هر مقدار به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر شویم آتش توپخانه تندروها علیه دولت در این موارد آتشین خواهد شد، لذا این جاست که دولت باید با ارائه گزارش و وضعیت این صنایع و درمان‌های احتمالی استراتژی آنها را ناکام گذاشته وحتی از مسئولان قبلی بخواهد درباره مشکلات به وجود آمده در زمان مدیریت‌شان توضیح دهند.
 

منبع: آرمان

بخش نظردهی بسته شده است..