امام جمعه بخش مرکزی یزد:

خواص اثرگذار در برابر جریان‌های انحرافی سکوت نکنند

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سکوت خواص در دوران شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: امروز هم خواص اثرگذار نباید در برابر جریان‌های انحرافی سکوت کنند.

به گزارش یزدی نیوز حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی در خطبه های این هفته نمازجمعه با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و با تاکید بر اهمیت درس آموزی از سیره آن حضرت اظهار داشت: فاطمه (س) شناسنامه حق، اسلام و تشیع راستین و محور حق و حقیقت است و سر دوراهی ها نباید از فاطمه (س) جدا شد.

وی با تاکید بر اینکه سیره حضرت فاطمه (س) هم در مسائل اعتقادی، اخلاقی و هم در مسائل عفتی، سیاسی، مدیریتی و علمی بسیار حائز اهمیت است، افزود: در جریان فاطمیه خواصی وجود داشتند که تجدید نظرطلب بودند و اینان باعث شدند تا مسیر منحرف شود و سقیفه گرایان اصولاً انسان های خواص تجدید نظر طلبی بودند که از راه اصیل پیامبر، اسلام و قرآن به اسم تجدید نظر و اجتهاد جدا شدند.

مدرسی با تاکید بر درس‌هایی که باید از فاطمیه گرفته شود، عنوان کرد: برای تحریف فاطمیه جنگ شناختی صورت گرفت و هم فضیلت سوزی و هم فضیلت سازی شد، هم مطلق نگری به اصحاب پیامبر صورت گرفت هم تمام اصحاب پیامبر را عادل دانستند و شعارهای عوام فریبانه ای هم در جریان فاطمیه به اسم های مختلف و رای و نظر مردم مطرح کردند که همه اینها برای انقلاب اسلامی و رفتارهای فردی و گروهی ما درسی سازنده و آموزنده است.

در صدر اسلام ایستادن در مقابل جریان صریح پیامبر به اسم اجتهاد توجیه شد

امام جمعه بخش مرکزی یزد تاکید کرد: در صدر اسلام و جریان فاطمیه ایستادن در مقابل جریان صریح پیامبر و اهل بیت به اسم اجتهاد توجیه می شد و به این معنا که خطاهای صحابه و حاکمان جور را با واژه های مختلف توضیح می دانند و گاهی توجیه می کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم ممکن است موضوعاتی از این جنس را به اسم سلیقه توجیه کنند بنابراین یکی از درس های مهم در جریان فاطمیه این است که عده ای تماشاچی و ساکت بودند و سکوت آنها موجب برخی رفتارهای فتنه گران شد.

مدرسی اظهار داشت: در حال حاضر هم اگر چنین افرادی داشته باشیم که در مقابل جریان ها و حوادث انحرافی سکوت کنند، مسیر انقلاب عوض خواهد شد بنابراین نباید اجازه داد خواص اثرگذار سکوت کنند و خودشان را در این زمینه ساکت بدانند.

دو نرخی بودن ارز فسادزا است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این روزها زمزمه انحراف مسیر، آن هم انحراف مسیر ارز ۴۲۰۰ تومانی است و رسانه ها مرتب از ابعاد مختلف در این زمینه موضوعاتی را بیان می کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را فلان اشخاص گرفتند و یا برخی اقدامات انجام نشد، تصریح کرد: اصل اینکه باید نرخ ارز واحد باشد تا فساد و رانت به وجود نیاید موضوعی صحیح است.

مدرسی ادامه داد: اصولاً کشوری که ارز آن دو نرخی باشد اگر نظارتی دقیق و جامع بر آن نباشد بسیار فسادزا خواهد بود همچنان که کشور ما در سال های اخیر این گرفتاری را داشته اما در کنار این اصل باید توجه داشته باشیم که تغییر سیاست های اقتصادی نباید برای توده های مردم شک آور و تورم زا باشد و کمر مردم را بشکند.

وی گفت: متاسفانه از سامانه های مختلف اقتصادی هر روز و هر ماه پرده برداری می کنیم و کمتر خبری از کارها و نتایج آنها وجود دارد و سئوال اینجاست که این سامانه های اقتصادی که در دولت قبل و گاهی هم در حال حاضر مطرح می شود، آثار اینها کجا ظاهر می شود و چقدر برای این سامانه ها هزینه می شود و متاسفانه کارایی لازم را ندارد.

مدرسی تاکید کرد: در این زمینه حداقل دو بخش داریم که در رابطه با تعدیل نرخ ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانب بسیار آسیب پذیر هستند؛ یکی کشاورزان و دیگری دامداران که بسیار از این جریان آسیب می بینند البته بخش درمان هم برای بیماران به ویژه بیماران خاص جدا آسیب پذیر است.

کاری نکنیم که نسل آینده از دامداری و کشاورزی بیزار باشند

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در استان ۱۲ هزار دامدار با فعالیت پرورش دام سبک داریم که اینها هر روز برای ادامه کار با موضوع نهاده های دامی روبرو هستند، اگر هر دامی هم روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ کیلوگرم نهاده نیاز داشته باشد و دامدار فقط ۱۰۰ دام داشته باشد، ببینید چه هزینه گرانی را باید متحمل شود و بعد نیز بر تولیدات آن اثر فزآینده در قیمت بگذارد.

وی تاکید کرد: کاری نکنیم که نسل آینده ما از دامداری و کشاورزی بیزار باشد و به این سمت و سو نرود. در این زمینه هر چند نیاز به تخصص و بررسی کارشناسی است اما برخی موضوعات روشن است که در حال حاضر سامانه های توزیع ما هم نیز مشکل دارد.

مدرسی عنوان کرد: حالا از طریق کارت کالا یا پرداخت تفاوت به مصرف کننده می خواهد موضوعاتی را جبران کنند یا به هر حال مدعی هستند پول نقد تورم زاست. این موارد در جایگاه خود قرار دارد اما نباید تغییر سیاست های اقتصادی بیش از این کمر مردم مستضعف را خم کند و دهک های پایین را این چنین تحت فشار قرار دهد.

قوانین اقتصادی به نحوی نباشد که سبب فرار سرمایه ها شود

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم بحث احتکار و پر شدن انبارها از کالاهایی است که صاحبان آن احتمال تغییر قیمت در این زمینه را می دهند و باید کاملاً این موضوع و کنترل چنین فضایی مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: قوانین اقتصادی ما نباید به گونه ای باشد که موجب فرار سرمایه ها شود و سرک کشیدن در مال مردم و به بهانه های مختلف از جمله مالیات، قاچاق و مشکلات دیگری که وجود دارد به هر حال باید مردم در این زمینه توجیه شوند و موضوعات به شکل شفاف توضیح داده شود.

مدرسی عنوان کرد: البته اصل مالیات بسیار ارزشمند و درست است و جلوی قاچاق را نیز باید گرفت اما اگر به طور کلی مردم احساس کنند که برخی دست اندرکاران می خواهند سرکی در مال آنها داشته باشند، ناراحت می شوند و باید در این زمینه تدبیر و تعامل شود تا سیاست های مالیاتی همراه با رضایت مردم و شفاف سازی و ارائه توضیحات لازم به افکار عمومی اجرایی شود و اثرات مثبت آن را همگان شاهد باشند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..