آغاز طرح واکسیناسیون طیور خانگی علیه بیماری نیوکاسل در یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد: در قالب طرح واکسیناسیون نیوکاسل، یک میلیون قطعه طیور خانگی واکسینه می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوز، علی فاتحی نیا گفت: عملیات واکسیناسیون طیور خانگی استان علیه بیماری نیوکاسل به صورت آشامیدنی و رایگان آغاز شده است.

او ادامه داد: این طرح به مدت سی روز ادامه دارد و در قالب آن یک میلیون قطعه طیور خانگی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در صورت شیوع این بیماری، کنترل آن بسیار هزینه بر، دشوار و نیازمند اقدامات قرنطینه‌ای است و خسارات اقتصادی زیادی را تحمیل می‌کند.

فاتحی نیا ادامه داد: با کنترل و پیشگیری بیماری نیوکاسل، ایمنی غیر مستقیم برای واحد‌های صنعتی نیز ایجاد می‌شود.

او این بیماری را واگیر دار و خطرناک برای صنعت طیور برشمرد و گفت: بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: این بیماری در کنار خطرناک بودن برای طیور، تهدیدی برای سلامتی انسان و آسیب به بهداشت عمومی مردم نیست.

فاتحی نیا گفت: علائم بیماری نیوکاسل شامل تنگی نفس، سرفه، تورم چشم و گلو و بی اشتهایی، به دور خود چرخیدن، اسهال آبکی و کاهش تخم در پرندگان تخم گذار است.

او همچنین از پرورش دهندگان طیور روستایی خواست تا همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون طیور داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: پرورش دهندگان می‌توانند برای دریافت واکسن به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند یا برای دریافت پاسخ سوالات خود از طریق سامانه پانزده دوازده اقدام نمایند.

فاتحی نیا گفت: کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان آماده پاسخگویی بیست و چهار ساعته برای افراد هستند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..