مدیر کل دفتر اجتماعی وزارت ورزش در یزد:

حدود ۱۳ میلیون نفر در آستانه ازدواج هستند

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اعلام این که مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ارزشیابی و رتبه بندی می شوند گفت: قریب به ۱۳ میلیون نفر در آستانه ازدواج هستند که باید نسبت به افزایش تعداد مراکز مشاوره تلاش شود.

حجت الاسلام “مهدی متقی فر” در نشست هم اندیشی با مدیران مراکز تخصصی ازدواج و خانواده استان یزد، گفت: مراکز مشاوره باید با تعامل، همدلی و تبادل دانش و تجربیات خود باعث پیشرفت و رشد خود شوند.

وی افزود: رویکرد دوره های دانش افزایی باید تغییر کند و ما طرحی را در دستور کار داریم که با توجه به نوآوری و جذابیت این طرح، قطعا از آن استقبال خواهد شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: کار مشاورین و روانشناسان از کار پزشکی هم حساس تر است و با یک اشتباه کوچک سرنوشت یک فرد عوض می شود.

متقی‌فر با اشاره به طرح اجباری کردن مشاوره های قبل ازدواج یا طرح سنجش سلامت روان برای کودکان وتعامل با آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه برای تحقق این امر با کمبود مراکز مشاوره و مشاورین این حوزه روبرو هستیم و به شدت نیاز داریم که مراکز مشاوره را گسترش دهیم.

وی بر ارزشیابی و رتبه بندی مراکز مشاوره حوزه ازدواج تاکید کرد و گفت: وقتی اثر سنجی نمی‌کنیم نقاط مثبت دیده نمی‌شود و نقاط ضعف هم ادامه می‌یابد. ما دنبال این هستیم که چشم اندازی را برای فعالیت و توسعه مراکز مشاوره در دستور کار داشته باشیم. با رتبه بندی مراکز حمایت های مادی و معنوی نیز بر اساس آن رتبه بندی انجام می شود.

وی ادامه داد: حمایت از مراکز نیز تنها مادی نیست هرچند باید از دفاتر حمایت مالی نیز انجام شود، اما حمایت های معنوی از جمله معرفی کردن ظرفیت مراکز، اهمیت مشاوره و اثرات آنها با رایزنی با دیگر نهادها را نیز باید پی بگیریم.

متقی‌فر با اعلام این که ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سن ازدواج هستند، تصریح کرد: از این تعداد، ۹ میلیون نفر جوان هستند یعنی در سن ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند که باید با فرهنگ سازی و ایجاد فضای امن زمینه ازدواج جوانان را فراهم کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: همه ما فارغ از نگرش های مختلف دغدغه این نظام و کشور را داریم یعنی وقتی می شنویم آمار طلاق بالا رفته همه متاثر می‌شویم به این خاطر است که باید دنبال مراکز مشاوره مطمئن باشیم یعنی مراکزی که آموزش های صحیح به مراجعین دهند و نه اینکه مسیر اشتباه را برای مخاطب خود ترسیم کنند.

وی افزود: جهت سهولت دسترسی به مراکز مشاوره در حال طراحی اپلیکیشن هستیم تا مراجع باید به سادگی مراکز مشاوره را پیدا کنند.

متقی‌فر اضافه کرد: خوشبختانه یزد عملکرد خوبی داشته و یکی از استان هایی است که گزارش های واقعی ارائه کرده و در بحث مشاوره های ازدواج اقدامات خوبی داشته است.

وی اعلام کرد: هر طرح اثرپذیر و موفقی که از سوی مراکز مشاوره یزد ارائه شود و بازدهی مقبولی نیز داشته باشد، جز طرحهای ملی حمایت می شود و با ایجاد پایلوت در خود استان به کل کشور تعمیم دهیم.

متقی فر در پایان در خصوص مسائل و مشکلات مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده، گفت: تلاش داریم بیمه مشاورین را فعال کنیم اما در بحث مالیات هنوز نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اینکه از مالیات معاف شوند را بعید می‌دانیم اما شاید بتوان یک تخفیفاتی برای این مراکز در نظر گرفت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..