استاندار یزد:

به شرکتهایی که حسابشان را به استان منتقل نکنند، خدمات نمی دهیم

استاندار یزد لازمه ی ماندگاری نخبگان در استان و رسیدن استان به نقطه مطلوب را تغییر ریل گذاری توسعه اقتصادی استان و جراحی های بزرگ خواند.

“مهران فاطمی” در نشست شورای هماهنگی بانک ها و کارگروه نقدینگی استان یزد که در سالن کوثر استانداری و با حضور اعضا برگزار شد، نقش و جایگاه نظام بانکی و سیستم مالی در اقتصاد را، تعیین کننده و غیر قابل انکار دانست و گفت: نظام بودجه ریزی سال آینده کاملا متفاوت از سال های گذشته است و به جای تامین منابع از وزارتخانه ها، صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها شکل گرفته و استان ها به صورت درآمد و هزینه اداره می شوند.

وی ادامه داد: تمام تصمیم گیری ها، اقدامات، فعالیت ها و طرح های سال آینده استان باید مبتنی بر رشد ۸.۳ درصدی تعیین شده برای استان باشد لذا سیستم اقتصادی استان و در کنار آن عملکرد بانک ها می تواند در تحقق هدف گذاری انجام شده بسیار مهم و تعیین کننده باشد که این امر ضرورت تشکیل منظم جلسات این بخش را دو چندان می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مطالبات بانک ها اشاره و از پیگیری مطالبات آن ها از طریق دیدار با رئیس بانک مرکزی و انجام مکاتبه در این زمینه خبرداد.

فاطمی با اشاره به اهمیت حضور و همراهی مجموعه های قضائی، نظارتی و امنیتی با بانک ها در برابر بدهکاران، اظهار کرد: همراهی های مجموعه های فوق در کارگروه وصول مطالبات، به عنوان مشوق برای بانک های همراه و همگام با سیاست های استان بوده که به اذعان بانک ها موثر و کارگشا است.

وی همچنین با اشاره به برخی رقابت های شکل گرفته بین بانک ها، خاطرنشان کرد: هدف مشترک ما حمایت از تولید، رشد سرمایه گذاری، رشد متوازن همه بانک ها و شکوفایی همه ظرفیت های بانک ها است لذا همه بانک ها و سیاست های آن ها باید مقوم یکدیگر باشند.

فاطمی ضمن اظهار گلایه جدی از خروج منابع مالی توسط شرکت های معدنی و صنعتی بزرگ، دستور تشکیل کارگروه اقدام جهت پیگیری جدی مسائل این حوزه را داد و گفت: موضوع انتقال حساب بانکی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی به استان، به عنوان یکی از مسائل مورد پیگیری استان و از مصوبات سفر رئیس جمهور به یزد است و با توجه به اهمیت این موضوع وزیر اقتصاد قول پیگیری این مهم، ظرف یک ماه آینده را دادند.

استاندار ادامه داد: استفاده از منابع استان بدون بهره مندی استان از واحدهای پیمانکاری و شرکت های بزرگ پذیرفته نیست و در این راستا باید در کارگروه اقدام بررسی های لازم صورت گرفته و ضمن احصاء اعداد و ارقام، به واحدهای مذکور نامه ارسال شود و در صورت عدم توجه به این تذکر، خدمات آن ها قطع شود.

فاطمی اظهار کرد: بازگشت منابع به استان، می تواند منابع لازم برای ارائه تسهیلات به واحدها را تامین و گردش مالی بزرگی را در استان یزد ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات استان و ارائه تسهیلات باید مبتنی بر عدالت انجام شود، گفت: ارائه تسهیلات بدون برنامه مشخص و لحاظ پیوست های موجود، باعث می شود زمانی که به عقب برگشته و برش شهرستانی شهرستان ها را نگاه می کنیم با نوعی عدم توازن مواجه شویم، در واقع شهرستان های برخوردار، برخوردارتر و شهرستان های کمتر برخوردار بدون تغییری در وضعیت باقی خواهند ماند.

استاندار در بخشی دیگری از سخنانش یکی از وجوه مدیریت نقدینگی را هدایت عدالت محور نقدینگی به سمت شهرستان های کمتر برخوردار و حل مشکل عدم توازن شهرستان ها عنوان و اظهار کرد: در این جلسات باید تصمیمات بزرگ و جراحی های بزرگ صورت بگیرد و هدایت عدالت محور نقدینگی به سمت شهرستان های کمتر برخوردار در دستور کار باشد، در غیر این صورت مشکلات دیگری در استان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ریل گذاری توسعه استان به سمت اقتصاد دانش بنیان، فناورپایه و صنایع های تک قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تسهیلات نظام بانکی استان نیز باید هم راستا با ریل گذاری صورت گرفته باشد یکی از انتظارات ما در این زمینه، مشارکت و همکاری بانک ها با دفتر پارک علم و فناوری استان و ارتباط مستقیم با شرکت های دانش بنیان است و این مهم در ارزیابی های ما لحاظ خواهد شد.

فاطمی تصریح کرد: لازمه ی ماندگاری نخبگان در استان و رسیدن استان به نقطه مطلوب متصور برای آن، تغییر ریل گذاری توسعه اقتصادی استان و جراحی های بزرگ است و گرنه اگر همچنان در مسیر موجود حرکت کنیم، یزد غیرقابل زیست می شود لذا ضروری است در ارائه تسهیلات پیوست های فرهنگی و اجتماعی، اولویت های آمایشی و توسعه استان در نظر گرفته شود.

استاندار در ادامه با بیان اینکه سرمایه و ثروت در استان یزد وجود دارد، بر اولویت بندی طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری شهرستان ها متناسب با سند توسعه استان و شهرستان ها و با بهره مندی از نظرات نخبگان و کارشناسان، اقناع سرمایه گذاران و ضمیمه پیوست های دانش بنیان و عدالت برای طرحها، تاکید کرد.

وی همچنین به تاکید رئیس جمهور بر آسیب شناسایی مسائل واحدهای راکد، دچار مشکل و نیمه فعال ظرف دو ماه اشاره و تصریح کرد: در این راستا باید مسائل و مشکلات قابل حل و غیر قابل حل در استان احصاء شود تا مسائل قابل حل در استان، درون استان پیگیری و در مقابل، مسائل غیر قابل حل در استان؛ جهت طرح و رسیدگی در جلسه ای در سطح دولت شناسایی و در دستور کار قرار گیرد.

فاطمی ادامه داد: در خصوص واحدهایی تملیک شده نیز یا خود بانک ها آن را راه بیندازند یا اگر نمی تواند واگذار کند.

استاندار با بیان این که سقف نگاه و پرواز مجموعه دستگاه های استان باید در حد یزد بزرگ باشد، اضافه کرد: امروز هرکس که به یزد تعصب دارد باید افق پرواز و نگاهش را اینجا بیاورد، امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: «اگر در جنگ شمشیرت کوتاه است قدمت را بلند بردار.» لذا باید با جدیت با مسئولین کشوری مربوطه برای حل مسائل و مشکلات موجود در استان صحبت کنیم و پیگیری امور را به صرف انجام مکاتبه، رها نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیرِحفظِ موجود بودن علاج بخش مسائل و مشکلات استان یزد نیست، اظهار کرد: درخواست های مرتبط با سفر رئیس جمهور به استان یزد و نیز تبصره ۱۸ و ۱۶ که در بحث وام ازدواج و نهادهای حمایتی، است باید به جد پیگیری شود.

فاطمی در پایان بر تکریم ارباب رجوع، تفسیر قوانین دوپهلو به نفع مردم و کارآفرینان و جلوگیری از بروز کوچک ترین موارد فساد در زیرمجموعه های بانکی؛ با توجه به عقبه یزدی ها به پاکی، درستی و کاردرستی تاکید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..