۳۰ دیماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی زیلوی برتر

دومین جشنواره ملی زیلوی برتر در دو بخش کلی رقابتی و غیررقابتی نهم اسفندماه امسال به میزبانی میبد یزد برگزار می‌شود؛ علاقمندان به این هنرصنعت جهانی می‌توانند آثار خود را حداکثر تا ۳۰ دیماه به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال کنند.

«محمد دهقان بنادکی» معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و رئیس دومین جشنواره ملی زیلوی برتر امروز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران که به همین منظور در محل موزه زیلوی میبد برگزار شد، ماموریت شرکت شهرهای صنعتی در بخش معاون صنایع کوچک را راهبری جهت توانمندسازی و توسعه کسب و کارهای تولیدی و صنایع کوچک خواند و گفت: یکی از اقدامات این معاونت در این راستا استفاده از تکنولوژی خوشه‌های صنعتی است که روشی شناخته شده و با کارآیی مطلوب در سطح دنیاست.

وی از تشکیل خوشه زیلو در سال ۱۳۹۷ و به دنبال پیشنهاد فعالان این حوزه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان و همچنین تجربیات قبلی این شهرکت در ایجاد خوشه‌های صنعتی همچون خوشه نساجی و خوشه طلا و جواهرات و غیره خبر داد و گفت: خوشبختانه عاملیت این خوشه به جهاددانشگاهی استان که سالها در این زمینه سوابقی همچون راه‌اندازی خانه زیلو داشت، واگذار شد و تیمی قوی در این حوزه بکار گرفته شد.

دهقان بنادکی با بیان این که هم‌اکنون بالغ بر دو سال از فعالیت این خوشه می‌گذرد، گفت: به گفته‌ی خود ذینفعان این هنرصنعت طی همین مدت شاهد ارتقای سطحی سرمایه‌های اجتماعی فعالان هنرصنعت زیلو در استان بوده‌ایم و علاوه بر این نیز با مشارکت قرار دادن دستگاه‌های دولتی مرتبط شاهد ایفای نقش آنها در قالب شورای راهبری خوشه زیلو بوده‌ایم.

وی همراهی بافندگان زیلو را از عوامل اصلی فعالیت موفق این خوشه خواند و گفت: پیش بینی می‌شود که فعالیت فعلی خوشه تا مرداد یا شهریورماه سال آینده ادامه پیدا کند ولی در ادامه نیز اجاری برنامه های خوشه به انجمن صنفی خوشه زیلو واگذار می‌شود ولی حمایتهای شرکت شهرک‌های صنعتی تداوم خواهد داشت چرا که معتقدیم که طرح خوشه همانند توسعه که زمان پایان ندارد، خاتمه نخواهد یافت.

این مسئول یکی از برنامه‌های خوشه در راستای تقویت و رونق این هنرصنعت را برگزاری جشنواره ملی زیلوی برتر خواند که امسال برای دومین سال برگزار خواهد شد.

دهقان رویکرد مهم این جشنواره را معرفی دقیق‌تر و بهتر زیلو به مخاطبان و شناساندن آن به بازارهای بالقوه موجود، علاوه بر تجلیل از فعالان این حوزه ذکر کرد.

«محمدرضا دهقانی» عامل خوشه زیلو و دبیر این جشنواره ملی نیز با اشاره به برگزاری اولین دوره این جشنواره در تابستان سال گذشته با شرکت هنرمندانی از ۱۰ شهر کشورمان، گفت: دومین جشنوارۀ ملّی «زیلوی برتر» با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با زیلوهای فاخر، اصیل و مرغوب، تشویق تأمین کنندگان، طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برای ارائۀ توانمندی ها و دستاوردها و همچنین بسترسازی برای ایده پردازی و نوآوری در هنر صنعت زیلوبافی با شعار «زیلو، رویش دوباره» برگزار می‌شود.

وی با بیان این که این جشنواره از بخش‌های متنوعی با رویکرد نکوداشت و قدردانی از تلاشگران هنرصنعت زیلوبافی تشکیل شده، اظهار کرد: این دوره جشنواره در دو قسمت رقابتی شامل بخش‌های «زیلوی برتر»، «طرح و نقش برتر» و «عکس برتر» و قسمت غیر رقابتی شامل بخش های «نوآوران»، «پیشکسوتان» و «ماندگاران» برگزار خواهد شد.

وی در توضیح بخش «زیلوی برتر» گفت: در این بخش، هر فرد دارنده و مالک زیلوی فاخر، فارغ از اینکه بافنده و طراح آن باشد یا نباشد، می تواند اثر را به جشنواره ارائه کند و رویکرد این بخش، بر طراحی و تولید زیلو، متناسب با کاربرد آن و ترغیب طراحان و بافندگان بر استفاده از روایت گری در تولید زیلو است.

دهقانی معیارهای عمومی داوری برای انتخاب زیلوی برتر را تناسب ویژگی های زیلو با کاربری تعریف شده، انتخاب مواد اولیۀ مرغوب، طبیعی و با کیفیت (در تار و پود)، استفاده از نخ دارای رنگرزی با کیفیت و مرغوب، برخورداری از طرح و نقش مناسب (رعایت قواعد طراحی و برخورداری از نوآوری)، تکنیک و کیفیت بافت و روایت گری، مستندسازی و ارسال تاریخچه ای از روند ایده پردازی، طراحی، انتخاب مواد اولیه، تکنیک و مراحل بافت (به صورت مکتوب، عکس یا فیلم)، عنوان کرد.

وی با بیان این که افزودن بخش های غیر رقابتی با هدف حضور و مشارکت و همراهی عموم دلبستگان زیلو و دلسوزان زیلوبافی تدارک دیده شده و بستری برای تقدیر از زحمات همۀ تلاشگران این حوزه، به خصوص پیشکسوتان گرامی و خالقان آثار فاخر و اساتید فقید زیلوبافی است، گفت: آثار ارسالی در این سه بخش نیز پس از داوری علاوه بر نمایش در نمایشگاه پایانی جشنواره، مورد تقدیر قرار می گیرند.

دبیر جشنواره مهلت ارسال آثار به جشنواره را حداکثر ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ از طریق وب سایت bestzilou.ir اعلام کرد و افزود: علاوه بر برگزاری نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده در شهر میبد در هفته اول اسفندماه، در چهارمین هفتۀ سوم اسفند نمایشگاه فرش با هدف فراهم آوردن زمینه فروش تولید کارگاه های تجمعی و خانگی در آستانۀ سال نو در شهر یزد برگزار خواهد شد و البته مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز در روز نهم اسفندماه با حضور مسئولان ملّی و استانی در میبد برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..