خشکسالی، خطر آتش سوزی در جنگل های خاتم

no-thumbs

معاون فرماندار خاتم با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی جاری در این شهرستان گفت: خشکسالی موجب بروز آتش سوزی های احتمالی در مناطق جنگلی و منابع طبیعی خواهد شد که مسئولان و مردم باید در این زمینه آمادگی داشته باشند.

به گزارش یزدی نیوزمحمد محمودی در نشست ستاد بحران شهرستان با بیان اینکه بارندگی سال آبی جاری در خاتم ۷۴ درصد کاهش داشته افزود: میانگین بارندگی سالجاری ۴۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش زیادی روبرو بوده است.
وی بیان کرد: به دلیل افزایش ورود مردم شهرستان و شهرهای تابعه به مناطق تفریحی و گردشگری؛ مردم و مسئولان باید در این زمینه مراقبتهای لازم در پیشگیری از آتش سوزی و در صورت بروز حادثه سرعت عمل در مهار حریق را داشته باشند.
وی اظهار کرد: اطلاع رسانی از طریق بروشور و نصب بنر و پارچه باید در سطح مناطق تفریحی و گردشگری به خوبی انجام شود تا شهروندان هرگونه آگاهی را در این زمینه کسب نمایند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه، داوطلبانی که قصد اطفاء حریق های را احتمالی دارند باید آموزش های لازم در زمینه کوهنوردی را داشته باشند تا در این زمینه مشکلی به وجود نیاید.
وی اظهار کرد: پاکسازی جنگل ها از برگ و درختان خشک جهت جلوگیری از آتش سوزی یکی از موارد مهمی است که باید توجه کافی به آن داشته باشیم.
این مسئول با تاکید به تعامل ادارات و موظف بودن به هر گونه همکاری در این زمینه اظهار کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه مردم حتما دهیاران و مسئول ستاد بحران در فرمانداری را در جریان واقعه قرار دهند تا موجب پیشگیری از خسارات شود.
حمودی همچنین در پایان به برگزاری مانورهای آموزشی به داوطلبان هلال احمر و دیگر قشرهای مردم تاکید و آمادگی جسمی هر چه بیشتر آنها را خواستار شد.
تنها جنگل های طبیعی استان یزد با وسعت ۶۴ هزار هکتار در خاتم قرار دارد و به دلیل وجود پایه های ژنتیکی ارزشمند درختان کهنسال بنه و بادام کوهی ، کیکم و ارژن و تنوع پوشش گیاهی و حیات جانوری به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی در استان کویری یزد جایگاه ویژه ای دارد.
همچنین از لحاظ جایگاه کشوری در پروژه حفاظت از اکوسیستمهای کوهستانی زاگرس به عنوان یکی از شاخص های زاگرس و سایتهای برگزیده در این پروژه انتخاب شده است .
خاتم با ۴۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۴۰ کیلومتری یزد واقع شده است.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..