نرخ بیکاری در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: بخش خدمات بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت و کشاورزی در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا فلاحتی در اولین جلسه اتاق فکر کارآفرینی با موضوع «تدوین مدلی برای رفع مشکل بیکاری و کمبود نیروی انسانی» گفت: با وجود اینکه استان یزد زیرساخت‌های ویژه‌ای برای ایجاد اشتغال در مقایسه با سایر استان‌ها دارد، اما متاسفانه نرخ بیکاری استان در سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و حتی از میانگین کشوری نیز فراتر رفته و استان را درگیر معادله دو مجهولی کرده است.

وی با اشاره به موضوع مهاجرت نیروی کار غیربومی از دیگر استان‌ها افزود: حضور فرهنگ‌های مختلف در استان به افزایش آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی و ناامنی منجر می‌شود.

فلاحتی ادامه داد: در اینجا جمع شده ایم تا با خردجمعی بتوانیم بحران بیکاری را در استان به حداقل برسانیم و مدلی استخراج کنیم تا از طریق آن مشکل صنعتگر استان، فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار و اشتغال بانوان استان مرتفع گردد.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: براساس آمار‌ها ۶۲ درصد از بیکاران مرد استان، دیپلم و زیر دیپلم بوده که نسبت به فرصت‌های شغلی موجود بی تفاوت هستند. حدود ۷ هزار نفر از بیکاران زن استان نیز دیپلم و زیر دیپلم هستند و ۷۵ درصد بیکاران زن معادل ۱۹ هزار نفر فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس دارند و ۸۵ درصد شاغلان در مناطق شهری و ۱۵ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.

وی با بیان اینکه ۸۲.۸ درصد شاغلان استان را مردان و ۱۷.۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان ساخت: از مجموع ۴۳ هزار و ۱۷۱ نفر بیکار استان، ۹۰.۹ درصد در مناطق شهری و ۹.۱ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۴۲.۶ درصد بیکاران استان را مردان و ۵۷.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

فلاحتی تصریح کرد: بررسی سهم اشتغال بخش‌های مختلف اقتصادی استان یزد نشان می‌دهد که در سال گذشته، بخش خدمات با ۴۸.۵ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش صنعت با ۴۳.۷ درصد و کشاورزی با ۷.۹ درصد در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به طرح «زیست بوم ملی» اشتغال گفت: در صورت نهایی شدن و اجرایی شدن این طرح، نقشه راه هر استان براساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن استان و مناطق اش برنامه ریزی می‌شود و با برنامه ریزی اصولی می‌توان معضل اصلی استان که بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است را مرتفع کرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..