تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه کشاورزی در یزد

در مراسمی از ۶ برگزیده بخش‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناور کشاورزی استان تجلیل شد.

به گزارش یزدی نیوز رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با دارا بودن ۶ بخش تحقیقاتی و دو واحد پژوهشی و مرکز رشد واحد‌های فناور کشاورزی استان در گرایشها و حوزه‌های مختلف کشاورزی به تحقیق، پژوهش، آموزش و ترویج می‌پردازد

اسمعیل زاده حسینی افزود: امروز از فعالیت‌های تحقیقاتی ۶ پژوهشگر برتر استان که طرح‌های آنان عملیاتی شده است، تجلیل شد.

مدیرکل امور فناوری سازمان تحقیقات هم در این مراسم اظهار داشت: ورود دانش و فناوری‌ها به عرصه کشاورزی تاثیر بسیار زیادی در بخش کشاورزی و کشاورزان دارد.

صالحی جوزانی ادامه داد: میزان تولید بخش کشاورزی طی ۴ دهه اخیر به دلیل زحمات محققان و پژوهشگران حدود ۴۰۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که سطح زیرکشت محصولات کشاورزی کشور افزایش زیادی نداشته است.

وی تصریح کرد: از حدود ۱۰ میلیون هکتار سطح زیر کشت در اوایل انقلاب، هم اکنون به نزدیک ۱۳ تا ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت و تولید محصولات کشاورزی از ۲۸ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است.

مدیرکل امور فناوری سازمان تحقیقات گفت: گرچه این آمار نشان دهنده رشد ۴۰۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی است، اما ۴۰ درصد از این رشد مربوط به افزایش سطح زیر کشت و بیش از ۳۵۰ درصد مربوط به ورود علم و فناوری، آموزش و ترویج کشاورزی است.

 

وی با اشاره به تاثیر پژوهش و فناوری در رشد تولید محصولات کشاورزی گفت: میانگین تولیدات گندم در کشور حدود ۴ و نیم تن در هکتار است در حالی که در مزارع پیشرو حدود ۱۲ و نیم تن در هکتار بوده و افزایش هشت تنی را در هر هکتار نشان می‌دهد و این مساله ثابت می‌کند که می‌توانیم تولید گندم را به وسیله پژوهش و فناوری افزایش دهیم.

در این مراسم همچنین دو تفاهم نامه پژوهشی با شرکت‌های خصوصی امضا شد و بر اساس این تفاهم نامه، طرح‌های پژوهشی به مرحله تجاری سازی رسیده و در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار می گیرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..