اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان یزد آغاز بکار کرد

اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان یزد(جایزه ملی فیروزه) با رونمایی از پوستر این جشنواره با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری، فرماندار یزد و مدیر کل کانون پرورش‌های فکری کودکان و نوجوانان استان و جمعی از هنرمندان و آفرینشگران این حوزه، رسماً آ...

«مجید جوادیان زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  در رابطه با برگزاری این جشنواره اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی‌اسلامی با نگاه ویژه به تولیدات فرهنگی اقوام ایرانی، رونق بازار مصرف محصولات فرهنگی داخل کشور، ترویج و توسعه فرهنگ کالاهای فرهنگی و خلاقیت و نوآوری در این بخش و همچنین ایجاد دغدغه فرهنگی در بین خانواده‌هاست.

وی افزود: این جشنواره استانی در دو بخش رقابتی «هدایای فرهنگی» و «عروسک‌سازی» برگزار می‌شود که بخش هدایای فرهنگی جشنواره شامل رشته‌های متعددی از جمله صنایع دستی بومی و کاربردی، پارچه بافی سنتی، فرشینه‌ها، رو دوزی‌های سنتی و هنرهای حوزه چوب و سایر بخش‌هاست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعلام ۲۵ دیماه به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار، از مهمترین معیارهای پذیرش آثار در این جشنواره را برخورداری از مولفه‌های فرهنگی و بومی، ارزشیابی زیبایی‌شناختی، اجتماعی و تاریخی و برخورداری از اصالت عنوان کرد.

وی با اشاره به ارزیابی آثار در تاریخ ۳۰ دی‌ماه و برگزاری اختتامیه جشنواره در تاریخ هفتم بهمن‌ماه، از استقرار دبیرخانه جشنواره در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد و گفت: علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و ارسال اثار به سایت jayezehfiroozeh.ir مراجعه کنند.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنانش در اهمیت برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از تولیدات گذشتگان ما در این سرزمین مربوط به حوزه صنایع فرهنگی از جمله منسوجات فراوان و آثار تجسمی باقیمانده از آنها بوده که متاسفانه روزآمد نشده‌اند و نیاز است مطابق با شرایط امروز جامعه، روزآمد و متناسب‌سازی شوند.

وی با اشاره به بازار رقابتی امروز کالاها، بر لزوم عرضه محصولات و کالاهای فرهنگی به شکل جذاب و رقابت‌پذیر در بازارهای داخلی و جهانی تاکید کرد.

وی اذعان کرد: خوشبختانه استان یزد در حوزه عروسک‌سازی تجربیات زیادی از گذشتگان در اختیار دارد و در صورت ورود مناسب هنرمندان در این حوزه می‌تواند به یک صنعت در استان تبدیل شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزاری این جشنواره را در واقع بسترساز و زمینه‌ساز توسعه و ترویج هر چه بیشتر این بخش‌ دانست و گفت: متاسفانه ارتباط نزدیکی بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی در کشورمان برقرار نیست ولی این جشنواره می‌تواند این فاصله را بسیار کمتر کند.

وی با تاکید بر لزوم معرفی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی همانند تولیدکنندگان سایر بخش‌ها در کشورمان، گفت: این جشنواره می‌تواند دریچه و رسانه‌ای جهت معرفی فعالان این حوزه محسوب شود.

جوادیان زاده در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده و کالاها و محصولات فرهنگی در دال استان یزد باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..