تخفیف 40 درصدی شرکت گاز به فولاد بافق:

اختلاف شرکت گاز و فولاد بافق یزد برای هزینه اشتراک

استان یزد یکی از استانهای صنعتی و دومین استان معدنی کشور و شهرستان بافق نیز از جمله شهرستانهای مهم معدنی این استان محسوب می شود.

به گزارش یزدی نیوزدر سفر رئیس جمهوری در اسفندماه سال گذشته به این استان، گامهای بزرگی برای رشد صنایع جوار صنعتی و کاهش هزینه های حمل و نقل از معدن مرکزی بافق برای رشد اشتغال و افزایش تولید و در واقع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهرستان برداشته شد.
در این سفر طرح فولاد بافق به عنوان بزرگترین طرح صنعتی استان و نخستین کارخانه جوار صنعتی بافق به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن با اعتبار افزون بر چهار هزار و ۶۰۰میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و از طریق ویدئو کنفرانس با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
ساخت این کارخانه از سال ۱۳۹۲ آغاز و در مجموع برای بیش از یکهزار و ۱۰۰ نفر اشتغال فراهم شده است.
در شهریور سال ۹۴ مجموعه مدیریت فولاد بافق برای کاهش هزینه ها و افزایش توان تولید و لزوم استفاده بهینه از سوخت سالم و پاک درخواست اشتراک گاز و جایگزینی با سوخت مازوت را داد.
اما به دلیل اختلاف در هزینه ها، این امر تا امروز مورد مناقشه شرکت گاز و فولاد بافق بوده و این کارخانه را با مشکلات متعددی مواجه کرده و به تازگی زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی آن به گوش می رسد.
** تخفیف ۴۰ درصدی شرکت گاز به فولاد بافق
در خصوص اختلاف مجتمع فولاد بافق و اعتراضش به هزینه بالای اشتراک گاز ، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد که خبر از رتبه نخست این شرکت در بخش تبدیل سوخت کارخانه ها و واحدهای تولیدی به گاز در سال ۹۴ داده گفت: کارخانه فولاد بافق نیز می تواند با پرداخت سهم اشتراک خط اختصاصی گاز نسبت به تغییر سوخت کارخانه از مازوت به گاز اقدام کند.
منوچهر فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قانون شرکت گاز برای انشعاب کارخانه ها و شرکتهای خصوصی ، کارخانه ها باید علاوه بر حق انشعاب گاز نسبت به پرداخت هزینه خط اختصاصی موجود ظرفیت تا حد مورد نیاز بپردازند.
وی افزود: درباره شهرستان بافق و کارخانه فولاد این شهرستان نیز مورد مشابهی است و در مرحله اول این هزینه ها ۲۳۰ میلیارد ریال برآورد شد که بعد از درخواست مدیر کارخانه و پیگیری های ما از سوی شرکت گاز در تهران ۴۰درصد از هزینه را تخفیف دادند.
مدیرعامل شرکت گاز یزد خاطرنشان کرد: این قانون شامل تمامی کارخانه هایی می شود که درخواست استفاده از گاز را دارند ولی قبلا برای دریافت اشتراک چنین قانون نبوده و ما مجبوریم طبق قانون عمل کنیم .
فلاح یادآور شد: شاید اعتراض به برخی کارخانه ها در سایر شهرستانها باشد که چرا چنین هزینه هایی را پرداخت نکرده اند و جواب آن این است که در آن زمان چنین قوانینی نبوده است.
** هزینه قانونی اشتراک گاز فولاد بافق کمتر از ۵ درصد مبلغ اعلامی شده است
مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق با اعتراض نسبت به هزینه بالای انشعاب گاز تعیین شده، به خبرنگار ایرنا گفت: مجتمع فولاد بافق نخستین مجموعه جوارمعدنی راه اندازی شده در کنار سنگ آهن مرکزی است که در حال حاضر کارخانه نورد میلگرد آن در حال بهره برداری است و امروز برای ادامه کار نیازمند گاز هستیم.
سید محسن ابوئی افزود: فولاد بافق درخواست خود را برای استفاده از گاز طبیعی ، در شهریور سال ٩٤ به شرکت گاز استان ارائه کرد ولی در کمال تعجب و بر خلاف قوانین مندرج در 'مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی ' ، شرکت گاز یزد مبلغ ٢٣٣ میلیارد ریال را برای انشعاب گاز طبیعی مطالبه کرد.
وی اضافه کرد: پرداخت این مبلغ علاوه بر اینکه مغایر با قوانین و مقررات است، خارج از توان این واحد تولیدی نیز بود از سوی دیگر در سفر رئیس جمهوری به استان یزد ، طرح فولاد بافق به عنوان بزرگترین طرح صنعتی استان با استفاده از سوخت جایگزین ( مازوت ) افتتاح شد.
مدیرعامل فولاد بافق یادآور شد: طبق مفاد ' مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی' که در سایت رسمی شرکت ملی گاز ایران قابل رویت است ، هزینه اشتراک گاز طبیعی برای این واحد تولیدی ، حدود ٩ میلیارد ریال است در حالی که شرکت گاز بر خلاف مقررات قصد دارد مبلغ هنگفتی را قریب به ٢٢٠ میلیارد ریال به عنوان قسمتی از هزینه های گاز کشی از شهر یزد به شهرستان بافق از این واحد تولیدی بگیرد.
ابوئی افزود: طبق مفاد ' مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی' ، میدان چغارت به عنوان نقطه تحویل گاز تعیین می شود و فاصله میدان چغارت تا فولاد بافق حدود ١.٨ کیلومتر است و این فاصله به عنوان خط اختصاصی فولاد بافق محسوب می شود و ما معتقدیم قسمتی از هزینه لوله گذاری در این مسیر به عهده شرکت فولاد بافق خواهد بود.
وی در ادامه درباره تخفیف٤٠ درصدی ارائه شده از طرف شرکت گاز هم گفت : اساسا مطالبه مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال و حتی این مقدار تخفیف، ناقص مقررات و بر خلاف قانون بوده و ملاک عمل برای محاسبه هزینه اشتراک متقاضیان گاز طبیعی ، صرفا مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی است.
وی گفت: این تخلف به صورت مکتوب و با اعلام دلایل کارشناسی و بر اساس مفاد مقررات استفاده از گاز طبیعی به استحضار وزیر نفت رسید که در این خصوص ، این مجموعه حمایت و مساعدت کرده و دستور پیگیری داده اند اما باز هم معتقدیم باید هزینه واقعی و قانونی از فولاد بافق گرفته شود.
ابوئی با تاکید بر لزوم حمایت عملی از واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق محروم بویژه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خاطرنشان کرد: بر همه بخصوص مسئولان و مدیران واجب است در این سال از افزایش تولید داخلی ، ایجاد اشتغال و نهضت مبارزه با خام فروشی حمایت کرده و از هر رفتار مغایر با ضرررسانی به تولید و اشتغال بنابر دستور معاون اول رئیس جمهوری پرهیز شود.
مدیرعامل فولاد بافق در پایان تاکید کرد: ما در بهشت معادن کشور هستیم و نگرانی بابت تامین خوراک نداریم و مطمئن هستیم دولت محترم به تعهد خود در این زمینه عمل خواهد کرد.
** تبدیل سوخت مازوت به گاز سهم بسزایی در بهسازی محیط زیست دارد
با توجه به شرایط خاص استان یزد در حوزه محیط زیست و لزوم تبدیل سوخت های آلاینده صنایع و کارخانه های تولیدی، تسریع در جایگزینی سوخت این کارخانه را به دلیل سهم آن در بهسازی محیط زیست باید مورد توجه قرار داد.
در این خصوص معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد معتقد است که سوخت مازوت یکی از سوخت های نامطلوب است و البته این امر در برخی مواقع بسته به تکنولوژی استفاده شده و نیروی متخصص در مجموعه بهره بردار دارد .
محمدرضا کوچک زاده گفت: تبدیل این سوخت های نامطلوب به سوختی که از آلاینده های کمتری برخوردار باشد می تواند سهم بسزایی در کاهش آلاینده های زیست محیطی داشته باشد.
وی البته تاکید کرد که اگرچه سوخت گاز نسبت به سوخت مازوت، نفت گاز و بنزین سوخت بهتری است اما سوخت گاز هم با ناخالصی همراه است از این رو باید در کنار گازسوز کردن صنایع دارای سوخت فسیلی، نسبت به نصب سیستم هایی که بتواند با احتراق کامل سوخت و کنترل آلاینده های احتمالی ،آلودگی را به حداقل برساند اقدام شود.
معاون محیط زیست استان یزد یادآور شد: هر گاز آلاینده که وارد محیط می شود علاوه بر اثراتی که بر جوامع و محیط اطراف می گذارد می تواند اثرات تخریبی روی گرم شدن کره زمین و لایه ازن نیز داشته باشد.
** فولاد بافق به تعهدش عمل کند
در بخش پایانی و جمع بندی این گزارش به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد رفتیم و پیگیر موضوع شدیم .
سیدمحمدرضا سیدحسینی در این خصوص به ایرنا گفت: برای رفع نیاز گاز مردم شهرستان بافق یک لوله دو اینچی بیشتر لازم نبود ولی برای استفاده صنایع و تعهد آنها به پرداخت قدرالسهم افزایش قطر لوله خط انتقالی ، لوله ۶ اینچی استفاده شد.
وی افزود: از این رو تمام صنایع برای گرفتن حق اشتراک باید قدرالسهم خودشان را پرداخت کرده تا از این انرژی استفاده کنند.
معاون عمرانی استاندار یزد تاکید کرد: مجتمع فولاد بافق نیز باید به تعهدی که داده عمل کرده و قدرالسهم خود را پرداخت کند.
سیدحسینی با اشاره به اینکه به منظور کمک به واحدهای تولیدی نسبت به تامین اعتبار از سوی آنها برای تخفیف اقدام شده است خاطرنشان کرد: حمایت از تولید به منزله این نیست که توسعه شبکه تعطیل شود.
وی در عین حال یادآور شد: با وجود تخفیف داده شده چنانچه وزیر محترم نفت دستور همکاری و پیگیری لازم داده اند انشاءالله موضوع حل و فصل خواهد شد.
به هرحال به نظر می رسد انعطاف دستگاههای ارائه دهنده خدمات زیربنایی برای حمایت از تولیدات داخلی و ادامه روند فعالیت بخش خصوصی ضروری باشد از سوی دیگر امیدواریم کارخانه ها و صنایع و معادن استان با ارزیابی مناسب شرایط کشور و استان زمینه اشتغال بیشتر و نیز افزایش تولیدات و صادرات استان را فراهم کنند تا شعار امسال به عینه وارد مرحله اجرا و عمل شود.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..