کشت آنغوزه تلخ در اراضی کشاورزی رها شده‌ی خاتم

بذرپاشی و کشت گیاه دارویی آنغوزه تلخ در راستای پیشبرد اهداف طرح ترسیب کربن در شهرستان خاتم با مشارکت بیش از 30 نفر از کشاورزان در سطحی بالغ بر 50 هکتار از اراضی کشاورزی رها شده روستاهای محدوده‌ی این طرح انجام شد.

نظر به این که روستاهای محدوده طرح دارای نیروی جوان آماده به کار بوده و بحث اشتغال­زایی به منظور جلوگیری از مهاجرت به مناطق شهری از اولویت‌های اصلی است، ایجاد مزارع آنغوزه به عنوان گیاهی با نیاز آبی پایین و بهره‌وری اقتصادی بالا از مناسب‌ترین انتخاب‌ها جهت معیشت جانبی پایدار و در راستای کاهش فشار به منابع آبی و مراتع بوده و منافع اقتصادی مطلوبی را عاید بهره برداران می‌کند.

در این راستا نیز در قالب طرح ترسیب کربن با توجه به علاقه­‌مندی و درخواست­‌های متقاضیان، پس از بازدید از زمین‌های معرفی شده، بذر گیاه آنغوزه به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفت و با حمایت و مشاوره‌های طرح ترسیب کربن، بذرپاشی و کشت گیاه دارویی آنغوزه تلخ با مشارکت بیش از ۳۰ نفر از کشاورزان در سطحی بالغ بر ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی رها شده روستاهای محدوده‌ی این طرح انجام شد.

یادآور می‌شود، آنغوزه در دو نوع آنغوزه شیرین و تلخ، گیاهی علفی و چند ساله است که از شیره آن در اثر تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه می‌توان استفاده دارویی کرد. شیره‌ی آنغوزه در درمان بیماری­‌های قلبی و عروقی، دفع انگل و عفونت معده، تقویت سیستم گوارش بدن، کاهش فشار خون و دیگر موارد نقش بسزایی دارد.

هم‌اکنون این گیاه در شهرستان‌های اشکذر، اردکان، یزد، تفت، بهاباد، بافق، خاتم و مهریز رویش دارد و با توجه به شرایط رویشی این گیاه، کشت زراعی این گیاه در شهرستان خاتم و مروست موفق بوده به طوری که ۰.۵ تن در هکتار برداشت شده و می­‌تواند درآمد بالایی برای کشاورزان به دنبال داشته باشد. این گیاه به کشورهایی همچون اروپا، هندوستان، چین و افغانستان صادر می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..