نگاهی به شاخص تورم یزد و مقایسه با استان‌های همجوار

مرکز آمار ایران با ارائه یک گزارش، نرخ تورم آبان ماه ۱۴۰۰ را برای تمامی استان‌های کشور اعلام کرد که براساس این جدول، استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل بیشترین تورم را در بین استان‌های کشور داشته‌اند، در حالی که استان کرمان (همسایه جنوب شرقی استان یزد) کمترین نرخ تورم ماهانه را به نام خود ثبت ک...

استان یزد در این جدول با ثبت رکورد تورم ماهانه ۱.۸ درصد، در یک سوم انتهایی جدول قرار گرفته است و در مقایسه با اکثر مناطق کشور وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کندو همان‌طور که اشاره شد، استان کرمان با تورم ماهانه ۱.۴ درصد کم‌تورم‌ترین استان کشور در آبان ماه گذشته بوده است.

استان اصفهان دیگر همسایه استان یزد با تورم ماهانه ۱.۹ درصد، رده‌های میانی جدول را به خود اختصاص داده و استان فارس نیز تورم ماهانه ۱.۸ درصد را در آبان ماه تجربه کرده و از این نظر با استان یزد برابری می‌کند. استان‌های خراسان جنوبی و رضوی نیز به ترتیب تورم ماهانه ۲.۸ و ۲.۹ درصد را در آبان‌ماه تجربه کرده‌اند و نسبت به استان یزد شرایط بدتری داشته‌اند.

اما در شاخص تورم ۱۲ ماهه شرایط متفاوت است و اگر این شاخص را به عنوان معیار مدنظر قرار دهیم، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه متعلق به استان ایلام با ۵۲.۲ درصد است و استان قم نیز با کسب رکورد ۴۰ درصد کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را دارد. تورم ۱۲ ماهه استان یزد مطابق این جدول ۴۵.۶ درصد اعلام شده و همسایه شمال غربی استان یزد یعنی استان اصفهان نرخ تورم ماهانه ۴۴.۶ درصد را به خود اختصاص داده است و از این نظر تفاوت چندانی با استان یزد ندارد.

البته نرخ تورم ۱۲ ماهه استان فارس اندکی بیشتر بوده و ۴۷.۲ درصد است و استان کرمان تورم ۱۲ ماهه ۴۵.۷ درصد دارد. استان‌های خراسان رضوی و جنوبی نیز به ترتیب تورم ۱۲ ماهه‌ی ۴۵.۹ و ۴۶.۶ درصد را تجربه کرده‌اند.

با وجود آن‌ که استان یزد از نظر تورم ماهانه و تورم ۱۲ ماهه، در یک سوم انتهایی جدول قرار گرفته است اما از نظر تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شرایط مطلوبی در استان برقرار نبوده است به طوری که مطابق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم ۱۲ ماهه کالاهای گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در استان یزد ۶۱.۸ درصد اعلام شده است که اندکی از میانگین تورم ۱۲ ماهه کشوری گروه خوراکی‌ها که ۵۹.۶ درصد اعلام شده، بیشتر است. در بین استان‌های همجوار یزد، استان خراسان جنوبی با تورم ۱۲ ماهه ۵۲.۸ درصد بهترین وضعیت را در این منطقه تجربه کرده است.

اما در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، وضعیت استان یزد قدری بهتر گزارش شده است به نحوی که تورم ۱۲ ماهه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در استان یزد ۳۵.۴ درصد اعلام شده که از نرخ میانگین کشوری (۳۷.۲ درصد) بهتر است و یزد از نظر این شاخص در مقایسه با استان‌های همجوار به جز استان خراسان رضوی، وضعیت بهتری دارد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..