۶۰ پرونده ثبتی استان یزد در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد از تهیه و تکمیل ۶۰ پرونده آثار تاریخی منقول و غیرمنقول استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز، علی اصغر صمدیانی گفت: آثاری که پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه شده است، متعلق به شهرستان‌های ابرکوه، بهاباد، اردکان، اشکذر، مهریز، خاتم و یزد هستند که ۵۰ پرونده در حوزه آثار غیرمنقول و ۱۰ مورد در حوزه آثار منقول را شامل می‌شود.

 

وی افزود: تاکنون هزار و ۹۲۸ اثر فرهنگی و تاریخی استان در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان هزار و ۶۷۵ اثر در حوزه غیرمنقول، ۶۳ اثر در حوزه منقول، ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی است.

 

صمدیانی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم ما مطالعه و بررسی آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی، شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی – فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

وی تأکید کرد که با ثبت این آثار، زمینه حفظ و احیای بهتر آن‌ها فراهم شود.

گفتنی است گنبد عالی شهرستان ابرکوه اولین بنای ثبت‌شده استان یزد است که در سال ۱۳۱۲ و توسط آندره گدار ثبت‌ شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..