رشد تولید گندم در استان یزد

به گزارش یزدی نیوزمعاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: پیش بینی می شود امسال ۴۶ هزار تن گندم توسط کشاورزان تولید شود و در یک برنامه ده ساله تولید ۶۳ هزار تن گندم بدون افزایش سطح داریم.

سید علیمحمد ضیاءکاشانی با بیان اینکه سال گذشته  40 هزار تن گندم تولید شد اظهارداشت : پیش بینی می شود امسال این میزان به ۴۶ هزار تن افزایش پیدا کند.

 وی میزان خرید گندم در سال های ۹۲، ۹۳و ۹۴ را به ترتیب ۳۰۰ تن، ۱۲۰۰۰ تن و۱۵۰۰۰ تن عنوان کرد وافزود : این میزان در سال جاری به ۲۱۰۰۰  خواهد رسید.

کاشانی تامین بذر مناسب، توزیع نهاده های کود، مبارزه با آفات و بیماری ها خصوصا سن و زنگ گندم، رعایت بیشتر توصیه های فنی، تراکم تاریخ کاشت، قیمت مناسب محصول و خرید تضمینی را از جمله حمایت ها و مشوق های خوب در زمینه افزایش تولید گندم دانست.

کاشانی با بیان اینکه هم اکنون سطح زیر کشت گندم زیر ۱۲۵۰۰هکتار است افزود : سطح زیر کشت گندم امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش نداشته و رو به کاهش است اما، آن چیزی که باعث افزایش تولید گندم شده افزایش راندمان تولید در واحد سطح بوده است  و این تغییر برای برنامه۱۰ساله استان پیش بینی شده است .

سطح کشت از ۱۳۵۰۰ هکتار به ۱۰ هزار  هکتار کاهش می باید ولی براورد تولید محصول ما با افزایش ۳۷ درصدی از ۴۰ هزار تن سال ۹۴ به ۶۳ هزار تن در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

وی از کاهش میزان مصرف آب در این مدت هم خبر داد وتصریح کرد : با تحقق پیش بینی های صورت گرفته میزان مصرف آب برای کشت گندم از ۱۳۵ میلیون متر مکعب به ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

 

بخش نظردهی بسته شده است..