فراموشی بنایی تاریخی در یزد بیخ گوش استانداری

آب انبار تاریخی «جمک» یکی از بناهای قدیمی یزد به شمار می‌رود که در جوار یکی از پرترددترین معابر این شهر خاک می‌خورد و هیچ متولی و رهگذری به دادش نمی‌رسد.

این اثر تاریخی که در ابتدای بلوار کوثر از سمت میدان امام حسین(ع) و در فاصله کمی از ساختمان استانداری یزد به عنوان مهمترین مقرر حکومتی و مدیریتی استان یزد قرار گرفته، در میان اراضی کشاورزی این منطقه که اکنون خشکیده‌ و بایر است، واقع شده است.

این اثر تاریخی که به شماره ۱۳۰۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، این روزها دچار همان معضلی شده که دیگر آب انبارهای یزد نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به عبارتی یا به محل تجمع مزاحمان یا به محل دورریختن زباله‌ تبدیل شده‌اند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در خصوص علت بی‌توجهی به این بنای تاریخی ملی اظهار می‌کند: این آب انبار نیز همانند سایر آب انبارها جزو بناهای وقفی در یزد محسوب می‌شود لذا اوقاف متولی حفظ و مرمت آن است.

البته موضوع آب‌انبارها یک موضوع جدید نیست و از سالها قبل شاهد چالش بی‌توجهی متولیان به این بناهای تاریخی به دنبال ناکارآیی آنها در عصر حاضر هستیم، هرچند اقلیتی از این بناها نیز با تغییر کاربری تا حدودی حفاظت شده‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..