در یک دوره آموزشی برگزار شد؛

آشنایی با هنر ماندگار قنات در اردکان

اولین دوره آموزشی آشنایی با قنات و سازه‌های تاریخی در مجموعه‌ی گردشگری سلامت شریف آباد اردکان با حضور علاقه‌مندان به این هنر تاریخی برگزار شد.

«قاسم برخورداری» مدیر مجموعه گردشگری سلامت در محله شریف آباد اردکان  ضمن اعلام این خبر افزود: این کارگاه یک روزه از ساعت ۹ صبح روز جمعه با حضور اساتید خبره این حوزه آغاز و تا ساعت ۱۶ همین روز ادامه داشت.

وی افزود: در این دوره آموزشی استاد «علی سپهری» از مورخان و نویسندگان اردکانی، پیشینه و تاریخ حفر قنات را مورد بررسی قرار داد و «نادر پیری اردکانی» از دیگر محققان حوزه قنات استان یزد، نگهداری و مرمت قنات را تدریس کرد.

برخورداری خاطرنشان کرد: «محمد علی بهجتی اردکانی » عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و کارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وری و دانشجوی دکترای گردشگری نیز در این کارگاه یک روزه از گردشگری قنات گفت.

وی به برنامه عصر این رویداد نیز اشاره کرد و گفت: این کارگاه در برنامه عصرگاهی خود با بازدید شرکت کنندگان از مسیر گردشگری قنات شریف آباد که یک قنات خشک به شمار می‌رود، همراه بود و شرکت‌کنندگان مسیر قنات آب‌دار و زنده‌ی عیش آباد در پهنه‌ی دشت هریشت اردکان را نیز مورد بازدید قرار دادند.

مدیر این مجموعه‌ی گردشگری افزود: بخش عملی این دوره آموزشی با حضور اساتید خبره‌ای همچون استاد «جواد قانعی»، «حسین دهستانی»، «حسین هاتفی » و «محمدعلی هاتفی» در مسیر قنات‌ها، مورد پیمایش و آموزش قرار گرفت.

این فعال حوزه گردشگری با بیان این که در آینده نزدیک کلاس‌های تکمیلی این دوره نیز برگزار خواهد شد، یادآور شد: در پایان این رویداد، علاقه‌مندان حاضر گواهی شرکت در دوره را دریافت کردند.

برخورداری در پایان خاطرنشان کرد: دوره آموزشی آشنایی با قنات به همت مجموعه گردشگری سلامت با همکاری پایگاه پژوهشی اردکان، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و مشارکت شرکت ذوب و فولاد اردکان برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز از مهمترین سرفصلهای ارائه شده در این دوره آموزشی می‌توان به اصول هواشناسی و هیدرولوژی، جنبه‌های تاریخی و جغرافیایی قنات، ضرورت تهیه شناسنامه قنوات، طبقه‌بندی قناتها، ساختمان قنات، وضعیت فعلی قنوات، روش های بومی جهت احداث و مرمت قنات، کاربرد روش های مدرن در قنات، نگهداری قنات، قنات و توسعه پایدار و جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و گردشگری قنات اشاره کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..