رییس فراکسیون گردشگری مجلس‌:

برندسازی محصولات کنجدی در خارج ضروری است

رییس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده اردکان با بیان اینکه باید در خصوص برندسازی محصولات کنجدی اقدام کنیم، گفت: حلواسازانی را باید به کشورهای دیگر اعزام کنیم تا در کشورهای دنیا حلوا ارده بسازند و عرضه کنند.

محمدرضا دشتی اردکانی در نشست با جمعی از مسئولان استان و شهرستان اردکان در خصوص برگزاری جشنواره محصولات کنجدی اردکان، با بیان این‌که محصولات کنجدی از دستاوردهای مردم اردکان است، گفت: این محصولات سوغات، داشته‌ها و سرمایه‌های اردکان هستند.

وی با بیان این‌که این ظرفیت غنی باید به مردم ایران و جهان معرفی شود، از ضعف در حوزه برندسازی یاد کرد و گفت: امروزه کباب ترکی کشور ترکیه در دنیا شهره است و هزاران شعبه از آن در کشورهای مختلف وجود دارد، پس جایگاه کباب ما کجاست؟

وی با بیان این‌که باید در خصوص برندسازی محصولات کنجدی اقدام کنیم، گفت: حلواسازانی را باید به کشورهای دیگر اعزام کنیم تا در کشورهای دنیا حلوا ارده بسازند و عرضه کنند.

این مسئول با گلایه از این‌که در خصوص معرفی داشته‌هایمان متحد نیستیم، گفت: اردکان قطب محصولات کنجدی است و باید پهنه آن را ایجاد کنیم و پیوست‌های فرهنگی مانند موزه را نیز حمایت کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم پژوهش در این حوزه خاطرنشان کرد: اهتمام خود را به کار گرفته‌ایم تا محصولات کنجدی اردکان را ظرفیتی پولساز و اقتصادی خصوصا در حوزه گردشگری کنیم.

از حلوا ارده اردکان تا کیک یزدی

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این‌که ما به دنبال برندسازی برای اردکان هستیم که بتواند اردکان را مقصد گردشگری کند، گفت: اردکان را باید به عنوان شهر محصولات کنجدی بشناسانیم و مدیریت خوب رسانه‌ای می‌تواند در این زمینه موثر بوده و مارا به مطلوبمان برساند.

وی با بیان این‌که کیک یزدی امروزه در هر جای ایران با همین برند مشهور است، گفت: زردک خرانق هم پس از برندسازی، محصول برند و بومی این منطقه شد و محصولات کنجدی هم باید به این جایگاه برسد.

جشنواره‌ای با هدف برندسازی

حسین دهقان منشادی مسئول کمیته گردشگری خوراک استان یزد اظهار کرد: برندسازی و مباحثی که برای محصولات کنجدی می‌تواند اتفاق بیفتد جزو مواردی است که در این جشنواره دنبال خواهد شد.

وی با بیان این‌که جشنواره خوراک و محصولات کنجدی، جشنواره بزرگی برای اردکان است، گفت: این جشنواره اقدام بزرگی است و در هر کجا باشیم باید بتوانیم فرصت صادرات حلوا ارده یزد را به دنیا فراهم کنیم.

این مسئول با بیان این‌که بزرگترین معضل ایران در گردشگری خوراک نوپا، برندسازی است، گفت: این نوع از گردشگری مجزا یک گونه جداگانه‌ است و بزرگترین معضل گردشگری خوراک، برند است؛ لذا در خصوص این جشنواره باید گفتمان را شروع کنیم تا بتوانیم سالانه میزبان برگزاری جشنواره باشیم.

وی تاکید کرد: به عنوان کمیته گردشگری خوراک در خدمت جشنواره هستیم.

ماندگاری به شرط پژوهش

نادر پیری پژوهشگر اردکانی با بیان این‌که کار محصولات کنجدی بدون پشتوانه پژوهشی، ماندگار نیست، گفت: باید کتابی در مورد محصولات کنجدی چاپ شود و به زبان‌های دیگر خارجی هم ترجمه کنیم.

وی با بیان این‌که کسی که محصولات کنجدی تولید کند، تمکن مالی خوبی خواهد داشت، گفت‌: باید چالش ها و مشکلات این حوزه را با پژوهش های لازم رفع کنیم.

معرفی اردکان با کیفیت محصولات کنجدی

جواد شاکر عضو شورای شهر اردکان نیز با بیان این‌که اردکان در مسیر گردشگری نیست، گفت: خودمان باید کاری کنیم تا در سطح ملی و فراملی معرفی شویم و محصولات‌مان را با ویژگی‌های کیفیت و شهرت‌شان عرضه کنیم.

وی با بیان این‌که در این باره جلسات فشرده‌ای با شورای شهر ضروری است، گفت: امیدواریم تمام شورا هم این رویکرد را داشته باشند و اقدامات ماندگاری برای میراث و گردشگری انجام دهند.

این مسئول با بیان این‌که به صورت همه جانبه در خدمت شهر هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری و همدلی این رویکرد مهم را به بهترین نحو برگزار کنیم.

هادی بهجتی دبیر برگزاری جشنواره نیز ضمن تاکید بر هماهنگی‌های مربوط به جشنواره، بر اهمیت جایگاه این محصولات با تکیه بر کیفیت آن‌ها تاکید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..