یک مقام مسئول:

بانک‌های یزد ۶.۴ هزار میلیارد مطالبات معوقه دارند

در حال حاضر بانک‌های استان یزد بالغ بر 6 هزار و 400 میلیارد ریال مطالبات معوقه دارند.

به گزارش یزدی نیوز

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد گفت: در حال حاضر بانک‌های استان یزد بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مطالبات معوقه دارند.

محمد رضایی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با اشاره به اینکه بانک‌های استان در ۵۴۰ شعبه با ۴ هزار و ۱۹۹ کارمند مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: بانک‌های صادرات، ملی و سپه در یزد بیشترین منابع انسانی را در اختیار دارند.

وی در مورد آمار شعب نیز بیان کرد: بانک‌های ملی با ۸۸ شعبه، صادرات با ۷۵ شعبه و سپه با ۵۵ شعبه بیشترین آمار شعب بانکی در استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

رضایی، کل منابع بانکی در استان یزد طی سال گذشته را ۱۰۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بانک‌های صادرات، ملی و ملت بیشترین میزان تجهیز منابع در سال ۱۳۹۴ را داشته‌اند.

رئیس شعب بانک ملی استان یزد در مورد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌های استان یزد در طول سال گذشته نیز اظهار داشت: بانک‌های استان ۹۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند که بیشترین میزان تسهیلات نیز به ترتیب از سوی بانک‌های صادرات، ملی و مسکن پرداخت شده است.

رضایی با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته به بخش‌های مختلف از سوی بانک‌های استان یزد عنوان کرد: طرح‌های مرتبط با حوزه صنعت و معدن ۲۷.۵ درصد، طرح‌های خدماتی و بازرگانی ۲۵.۶ درصد، تسهیلات مسکن ۱۹.۴ درصد، کشاورزی ۱۰ درصد، واردات ۴.۲ درصد و سایر بخش‌ها نیز ۱۳.۲ درصد کل تسهیلات اعطایی استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد معوقات بانکی استان نیز بیان کرد: میزان معوقات بانکی استان یزد تا پایان سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است که این میزان در مقایسه با تسهیلات پرداخت شده، بسیار بالا است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد بیشترین میزان مطالبات بانک‌های استان یزد را به ترتیب مربوط به بانک‌های ملت، تجارت، ملی، مسکن و صادرات دانست و خاطرنشان کرد: بانک ملت و بانک تجارت هر کدام با یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، بانک ملی با ۹۴۰ میلیارد ریال، بانک مسکن با ۹۰۰ میلیارد ریال و بانک صادرات با ۶۵۸ میلیارد ریال، بیشترین میزان معوقات بانکی استان را دارند.

رضایی با اشاره به عوامل افزایش مطالبات بانکی ادامه داد: نبود اعتبارسنجی مشتریان و اعتبارسنجی طرح‌ها، پرداخت تسهیلات کلان به افراد خاص بر اساس روابط خاص، وجود نرخ‌های سود غیرواقعی، نبود ابزارهای بازدارنده از عدم بازپرداخت در تسهیلات بانکی، تغییر شرایط و قوانین اقتصادی کشور و … از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد: وقتی نسبت مطالبات معوقه یک بانک نسبت به تسهیلات پرداختی آن بالا باشد، این بانک در معاملات بانکداری داخلی و جهانی با مشکلات جدی مواجه می‌شود و این امر نشان از عدم موفقیت آن بانک دارد.

رئیس شعب بانک ملی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهدافی که بانک‌ها در سال جاری دنبال می‌کنند، افزود: ارائه گزارش به بانک مرکزی در زمینه تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های کوچک و متوسط، به کارگیری همه توان نظام بانکی در راستای حمایت از تولید، اشتغال و بهبود صادرات، تخصیص تسهیلات بانکی در راستای دستاوردهای دولت یازدهم و مهارم تورم و تزریق منابع محدود به صورت اثربخش در این زمینه از اهدافی است که امسال از سوی بانک‌ها دنبال خواهد شد.

وی همچنین افزایش استفاده از ظرفیت کارت‌های اعتباری را نیز از دیگر برنامه‌های بانک‌ها در سال جاری اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر استان یزد در این زمینه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.فارس

بخش نظردهی بسته شده است..