ثبت خانه عبدالرزاق یزد در فهرست آثار ملی

به گزارش یزدی نیوزمعاون میراث فرهنگی استان یزد گفت : خانه مهدوی فیروزآبادی معروف به عبدالرزاق واقع در یزد، خیابان عاصی زاده، در بهمن ماه سال ۹۴ به شماره ۳۱۴۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محسن ذاکری نیا در خصوص این بنای تاریخی اظهارداشت : باتوجه به نوع معماری قدمت این بنای تاریخی مربوط به دوره پهلوی می باشد و وجه تسمیه آن متاثر از نام اشهر بنا که به عبدالرزاق معروف است و نام خانوادگی مالک فعلی (محمدعلی مهدوی فیروزآبادی) می باشد.

وی افزود: این بنا از خانه های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد می باشد که دارای دو ورودی در جهت های شمال غرب  و جنوب شرق و همچنین دو حیاط به صورت اندرونی و بیرونی می باشد. ورودی اصلی در جهت شمال غرب است که پس از عبور از یک راهرو کوتاه به هشتی راه دارد. هشتی از یک طرف به ایوان ضلع غربی و از طرف دیگر به حیاط راه پیدا می کند و حیاط اندرونی به صورت چهار جبهه ساخت، طراحی و احداث گردیده است.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: ضلع غربی یک ایوان بزرگ است که دارای پوشش سقف هلالی می باشد و طرفین آن دو ورودی است که به فضای هشتی ها راه پیدا می کند و از حیاط نیز دسترسی به آنها امکان پذیر می باشد. بالای ایوان یک بادگیر کوچک است که با بادگیرهایی که تاکنون شناسایی شده متفاوت است و بادگیری کوتاه به شکل V که در هر طرف دارای یک دهانه می باشد که سمت راست فضای داخل ایوان نیز محفظه ای است که فضای زیر بادگیر را تشکیل می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: پوشش نمای بیرونی حیاط این بنا از کاهگل است و به طورکلی مصالح به کار رفته در آن آجر و خشت با پوشش گچ و کاهگل می باشد.

به گفته ذاکری نیا: تزئینات گچ بری حیاط اندرونی و همچنین نوع بادگیر متفاوت بنا که در خانه های دیگر هم دوره مشاهده نمی شود از جمله ویژگی های بنا به حساب می آید.

گفتنی است: باتوجه به درخواست مالک، احیا و سکونت وی در خانه و همچنین ارزش معماری آن ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور ضرورت داشت.

 

بخش نظردهی بسته شده است..