یک نماینده مجلس:

یزد با تنش آبی شدید مواجهه است/بحران آب یکی از برزگ‌ترین چالش‌های امروز کشور

بدترین وضعیت در استان‌های یزد و خراسان جنوبی است که با تنش آبی شدید مواجهه هستند و باید هر نوع توسعه کشاورزی، زراعت و باغداری متوقف شده و از کشت محصولات پر آب جلوگیری کنیم.

به گزارش یزدی نیوزنماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تخریب محیط زیست را بلای جان اقتصاد و اجتماع دانست.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه گیلان، اظهار کرد: مقدار تقریبی مساحت محل دفن پسماند با توجه به ادامه روند فعلی و رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲ هکتار خواهد بود که این میزان، نابودی بیش از ۱۲ هکتار دیگر از اراضی جنگلی سراوان در آینده نه چندان دور را به ارمغان خواهد آورد.

 

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه مدیریت پسماند و بحران‌های ناشی از آن یکی از مشکلات اساسی شهرهای بزرگ و کوچک کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: مساله آلودگی محیط‌زیست مساله‌ای فرامنطقه‌ای است که آسیب آن از جنبه‌های مختلف بهداشتی، اقتصادی، شهرسازی، حفظ زندگی جانوران و گیاهان، به خطر انداختن منابع آبی نمود پیدا می‌کند، بعنوان مثال محل دفع پسماندهای شهر رشت و حاشیه بعنوان بزرگ‌ترین محل دفع شمال کشور نه تنها مدیریت درستی نداشته بلکه بصورت دروغین بدنبال بهداشتی کردن آن هستند در حالی که روزانه حدود ۷۰۰ تن پسماند در منطقه دفع می‌شود و بنا به اطلاعات رسمی هر دقیقه ۱۲۰۰ لیتر شیرابه وارد منابع می‌شود و حداقل ۱۰ سالی است که مطالعات کارشناسی، مشاوره‌ای و حتی خارجی گزارش‌های تفضیلی فراوانی را ارائه داده‌اند اما دریغ از عملی در خور!

 

کوچکی‌نژاد گفت: ارزیابی‌ها حاکی از نابودی ۲۰ هکتار از اراضی جنگلی سراوان در سالیان پیش بوده و مقدار تقریبی مساحت محل دفن پسماند با توجه به ادامه روند فعلی و رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲ هکتار خواهد بود که این میزان، نابودی بیش از ۱۲ هکتار دیگر از اراضی جنگلی سراوان در آینده نه چندان دور را به ارمغان خواهد آورد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه ۵۰۰۰ هکتار از رویشگاه‌های جنگلی به زغال تبدیل می‌شوند و حدود ۱۸ میلیون بلوط در فاصله ۸۸ تا ۹۳ خشک شده‌اند، تصریح کرد: در جنگل‌های هیرکانی با بارش‌های بالای ۲۰۰۰ میلی‌متر سیل‌های ویرانگری را شاهد بودیم که خسارت مالی و جانی داشته در حالیکه قبل از این نبوده است.

 

وی با بیان اینکه میزان ریزش‌های آسمانی کل کشور در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد افزایش داشته و به ۱۳۹ میلی‌متر می‌رسد که ۱۰ درصد بیش از متوسط دراز مدت است، خاطرنشان کرد: ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۸۶ درصد نسبت به سال آبی گذشته افزایش یافته اما در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و یزد از متوسط دراز مدت کمتر شده و بدترین وضعیت در استان‌های یزد و خراسان جنوبی است که با تنش آبی شدید مواجهه هستند و باید هر نوع توسعه کشاورزی، زراعت و باغداری متوقف شده و از کشت محصولات پر آب جلوگیری کنیم.

 

کوچکی‌نژاد ادامه داد: بحران آب یکی از برزگ‌ترین چالش‌های امروز کشور است که سبب چالش‌هایی بین استان‌های اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری شده است و ما در گیلان نیز تنش‌هایی از آن را لمس کرده‌ایم. این در حالی است که از محل کنترل چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت‌ها توانسته‌ایم ۴۳۳ میلیون مترمکعب یعتی یک بیستم آن چه باید، صرفه جویی کنیم.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اردیبهشت سال گذشته سرشاخه اصلی سپیدرود برای اولین بار خشک شده و این فاجعه گیلان را آرام و خاموش به نابودی می‌کشاند، یادآور شد: دریاچه ارومیه، تالاب هامون، تالاب هورالعظیم، تالاب گاوخونی، تالاب بختگان، دریاچه پریشان از کم آبی و بی آبی به کانون‌های گرد و غبار بدل شده‌اند؛ ایرانیان سالانه برای درمان سرطان دست کم ۱۰ هزار میلیارد تومان خرج می‌کنند پس باید هزینه‌های پیشگیری را افزایش دهیم که یکی از عوامل ایجاد سرطان همین گرد و غبار و دیگری سموم و کودهای شیمیایی غیرمجاز است.

 

وی با اشاره به اینکه عمق متوسط تالاب انزلی در برخی نقاط از ۱۴ متر به ۱ متر رسیده است، تصریح کرد: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که درصد بالایی از مردم خوزستان مایل به ترک زادگاه‌شان هستند، این مهاجرت چه چیزی را رقم خواهد زد؟! کجا ساکن خواهند شد؟ تبادلات فرهنگی چه بلایی سرمان خواهد آورد؟ مرز کشور چه می‌شود؟ نشانه مرگ یک سرزمین جنگ نیست تا زمانی که ما مردان قدرتمندی داریم که خرد را سرلوحه مبارزه می‌کنند بلکه نشانه‌اش آن است که دیگر کسی مایل نیست در آن و خاک بماند و برای ماندگاری‌اش جان دهد!

 

کوچکی‌نژاد با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی، تاکید کرد: ما نمایندگان مردم ایران باید به سرعت در راه جدید گام برداریم و به تعهدات‌مان در برابر ملت ایران پاسخ دهیم و قوانین قدیمی را بازبینی کنیم و قوانین جدید و متفاوتی را بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام اعلام نموده‌اند، ایجاد کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..