زور میراث فرهنگی یزد به معدن توران پشت نرسید

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد: با پیگیری‌های میراث فرهنگی، فعالیت معدن توران پشت بصورت مقطعی متوقف، اما در شورای عالی معادن، رأی به نفع معدن صادر شد.

به گزارش یزدی نیوز، سیدمصطفی فاطمی با اشاره به اینکه با شکایت میراث فرهنگی مبنی بر تعطیلی معدن توران پشت، جلوی کار معدن گرفته شد گفت: در شورای عالی معادن که چندی پیش با حضور مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی استان یزد گرفته شد، رای به نفع معدن صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: متاسفانه در این جلسه، میراث فرهنگی محکوم شد و اکنون معدن توران پشت با تمام مجوزهایی که دارد، مجدداً شروع به کار کرده است.

وی اظهار داشت: فعالیت معدن توران پشت در حالی است که دهها چشمه آهکی ثبت ملی شده در این منطقه رو به نابودی است.

چشمه‌های جوشان توران پشت که باستان شناسان قدمت آنها را چند میلیون سال تخمین می‌زنند با فعالیت معادن، یکی پس از دیگری خشک می‌شوند و مته‌های ماشین آلات معدنی هم کوه‌های آهکی حاصل از فوران آب را نابود می‌کنند.

چشمه‌های جوشان توران پشت در نزدیکی کوه‌های سنگی تراورتن واقع شده‌اند.

این چشمه‌ها به صورت آبگرم در سطح زمین در حال جوشیدن هستند و از آنجایی که این جوشیدن خیلی آرام همراه با املاح گچی و آهکی صورت می‌گیرد، به مرور زمان در محل جوشش آب، تپه‌هایی از املاح به صورت ورقه ورقه (به شکل پیاز) و لایه‌ای به وجود می‌آید.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..