مدیر کتابخانه‌های عمومی مهریز:

کتابخانه‌های مهریز از شکل سنتی خارج می‌شوند

مدیر کتابخانه‌های عمومی مهریز از تحول در فضا و کارکردهای کتابخانه‌های عمومی مهریز نسبت به گذشته خبر داد و گفت: کتابخانه‌های مهریز از شکل سنتی خارج و به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل شده اند.

به گزارش یزدی نیوز، سعید قریشی  در آستانه بیست و نهمین دوره هفته کتاب از (۲۴ آبان تا اول آذرماه) در نشستی خبری اظهار داشت: مهمترین اتفاقی که در مورد کتابخانه‌های باغشهر تاریخی مهریز افتاده، تغییر فضا و کارکردهای کتابخانه‌ها و تغییر شکل آن از حالت سنتی به پایگاه اجتماعی و پاتق‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه در همه محلات شهرستان مهریز کتابخانه وجود دارد، افزود: در این شهرستان ۱۲ کتابخانه که شامل پنج کتابخانه روستایی و شش کتابخانه شهری و یک کتابخانه مشارکتی با عنوان تبیان وجود دارد.

قریشی گفت: در شهرستان مهریز ۲۰ کتابدار متخصص و مرتبط با رشته کتابخانه‌ها فعالیت می کنند بر این اساس در مهریز با کمبود کتابدار مواجه نیستیم.

مدیر کتابخانه های عمومی مهریز ادامه داد: با وجود اینکه کتابخانه های شهرستان مهریز به تمام تجهیزات روز مجهز است، تعداد افراد عضو مانند سراسر کشور کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در کتابخانه های مهریز ۱۲۰ هزار نسخه کتاب وجود دارد، بیان کرد: زیربنای کتابخانه های شهرستان مهریز بیش از ۴ هزار و ۹۰۷ متر و مساحت کتابخانه ها بیش از ۱۴ هزار مترمربع است.

مدیر کتابخانه های مهریز با بیان اینکه شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» است، تصریح کرد: این شعار با توجه به محدودیت‌های کرونایی سال‌های اخیر که مانع حضور در اجتماعات و بسیاری از برنامه‌ها شده و به منظور معرفی کتاب خوب به عنوان یک جایگزین مناسب برای پر کردن این خلاءها در نظر گرفته شده است.

قریشی یادآور شد: با هدف بهسازی کتابخانه های مهریز، کتابخانه امام هادی (ع) با قدمت ۵۳ سال و اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان به کتابخانه مرکزی مهریز تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری اعتبارات کتابخانه های باغشهر تاریخی مهریز افزایش پیدا کرده است، گفت: ۱۵۰ میلیون تومان در قالب عمرانی و ۱۵۰ میلیون تومان در قالب تجهیزاتی اختصاص یافته است.

قریشی با ابراز خرسندی از اینکه تمام کتابخانه های روستایی شهرستان مهریز خیرساز است، عنوان کرد: در شهرستان مهریز با وجود رایزنی‌های فراوان نتوانسته‌ایم خیر کتابخانه ساز جذب کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب برای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان مهریز برگزار می‌شود، افزود: نشست کتابخوان، مسابقه کتابخوانی، ۳۵۰ برنامه ویژه کودکان و نوجوانان، کارگاه مشاوره و آموزشی، محافل ادبی و رونمایی و نقد کتاب و هم افزایی و تعامل با رسانه‌ها و تجلیل از کتابدارن شهرستان مهریز از مهمترین برنامه این هفته است.

قریشی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در کتابخانه شهید مطهری بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب با موضوع هنری وجود دارد که منبعی برای خوانندگان استان یزد است.

وی افزود: شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها و ایجاد و توسعه بخش کودک کتابخانه‌ها را مهم دانست و تأکید کرد: یکی از اولویت‌های این نهاد در شهرستان مهریز، تقویت فرهنگ کتابخوانی در کودکان است.

قریشی ادامه داد: کتابخانه‌های امروز نسبت به گذشته بسیار متحول شده اند و تصورات گذشته از کتابخانه‌های عمومی که صرفاً برای مطالعه بوده است، دیگر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امروز کتابخانه‌ها به یک پایگاه اجتماعی مهم در استان و به نوعی به پاتوق‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند که علاوه بر وظیفه کتابداری و محلی برای مطالعه کتاب به مراکزی برای برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت و حتی مشاوره خانواده مبدل شده‌اند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..