مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد خبر داد؛

تجهیز یک کتابخانه در هر شهر استان/فعالیت ۱۱۴ کتابخانه در یزد

مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن بازسازی و بهسازی کتابخانه‌ها، تلاش شده در هر شهر استان حداقل یک کتابخانه بهسازی و بازسازی شود.

به گزارش یزدی نیوز، رقیه دوست فاطمی‌ها، در نشستی خبری به مناسبت بیست و دومین هفته کتاب با اشاره به اینکه شاداب سازی کتابخانه ها و بخش‌های کودک از اولویت‌های مهمی است که طی چند سال گذشته دنبال شده است، اظهار داشت: تغییرات بسیاری در کتابخانه‌ها رخ داده و استفاده از خدمات کتابخانه‌های یزد به روز شده است.

وی با بیان اینکه اکنون زیباترین بخش کتابخانه کودک در کشور متعلق به استان یزد است، افزود: در کتابخانه مرکزی یزد ۳۰۰ متر فضا معادل یک کتابخانه، تنها به بخش کودکان اختصاص یافته است.

دوست فاطمی‌ها عنوان کرد: در گذشته مخازن کتابخانه‌ها بسته بود و فقط کتابداران به آن دسترسی داشتند اما اکنون مخازن کتابخانه ها باز است و همه اعضا امکان انتخاب کتاب از مخازن را دارند.

وی ادامه داد: کتابخانه عمومی یزد که در زمان کوتاه فعالیت خود تاکنون ۳ هزار و ۶۱۱ عضو گرفته است، فضایی عمومی برای همه اعضای خانواده‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه‌بر بودن بهسازی و بازسازی کتابخانه‌ها عنوان کرد: در طول ۶ سال گذشته، ۳۵ کتابخانه در مناطق شهری و ۱۵ کتابخانه در مناطق محروم روستایی ساماندهی، بهسازی و تجهیز شدند.

دوست فاطمی‌ها یادآور شد: تلاش شده در هر شهر استان حداقل یک کتابخانه خوب، تجهیز و بازسازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌های آماری و سرانه‌های کتابخانه‌ای استان یزد بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۴ کتابخانه شامل ۸۶ کتابخانه شهری، ۲۷ کتابخانه روستایی، ۱۰۰ کتابخانه نهادی، ۱۲ کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه سیار و یک کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد اظهار داشت: هم اکنون به ازای هر ۵۲۷ نفر، یک کتابخانه در سطح استان فعال است و سرانه زیربنای کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۵.۸۸ مترمربع است.

دوست فاطمی‌ها در مورد سرانه کتاب استان نیز عنوان کرد: در کتابخانه های استان یزد به ازای هر نفر ۱.۹۸ کتاب در استان وجود دارد.

وی در مورد سرانه عضویت در کتابخانه های استان بیان کرد: به دلیل کرونا، تعطیلی کتابخانه ها در سال ۹۹ و کاهش عضویت، میزان عضویت در کتابخانه های استان کاهش یافته است.

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از این نشست به تشریح برنامه های هفته کتاب پرداخت و گفت: ۳۵۰ برنامه در حوزه کودک و ۳۱ برنامه مناسبتی همچنین ۳۹ برنامه در محافل ادبی از ۲۴ آبان تا اول آذرماه در یزد برگزار می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..