وضعیت نامطلوب استان یزد در شاخص فلاکت

آمارها بیانگر شاخص فلاکت ۶۰ درصدی استان یزد و قرار گرفتن این استان در محدوده‌ی قرمز و بالاتر از میانگین کشوری است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وابسته به وزارت تعاون، شاخص فلاکت در ۲۰ استان کشور به شرایط نامطلوب رسیده است و متاسفانه استان یزد نیز از نظر این شاخص در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

شاخص فلاکت براساس مجموع نرخ بیکاری و تورم تعیین می‌شود که میانگین این شاخص از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای کل کشور ۵۵.۴ درصد اعلام شده ولی در این بین، استان یزد با شاخص فلاکت ۶۰ درصد، در محدوده قرمز و بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

هرچند بیشترین نرخ فلاکت براساس آمارهای ارائه شده مربوط به استان‌های هرمزگان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری بوده است ولی شاخص فلاکت ۶۰ درصدی استان یزد در حالی به دست آمده که استان‌های همجوار شرایط بهتری را نسبت به استان یزد تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال، شاخص فلاکت در استان اصفهان ۵۸ درصد و در استان فارس ۵۶ درصد اعلام شده است. استان‌های خراسان جنوبی و کرمان نیز با شاخص فلاکت ۵۵ و ۵۷ درصد وضعیت بهتری را نسبت به استان یزد تجربه می‌کنند.

این در حالیست که استان یزد طی مدت اخیر از نظر تورم، در شرایط بهتری نسبت به سایر نقاط کشور قرار داشته به طوری که بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، استان یزد در دی ماه ۱۳۹۹ با نرخ تورم ۲۸.۷ درصد، جایگاه هشتم کمترین تورم را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

در گزارش‌های منتشر شده از شاخص فلاکت کشور، مواردی همچون شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی دو عامل ضربه زننده به معیشت مردم عنوان شده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد تاثیر منفی تحریم‌های اقتصادی برای کسب‌ و کارها، بسیار بیشتر از شیوع بیماری کرونا بوده است.

البته با توجه به تورم نه چندان بالای استان یزد در مقایسه با سایر نقاط کشور، به نظر می‌رسد آمار بالای بیکاری در استان موجب شده است تا شاخص فلاکت این خطه به حدی غیرقابل قبول افزایش یابد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..