هشدار دامپزشکی یزد در مورد احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان

رئیس اداره طیور دامپزشکی استان یزد با توجه به کاهش دمای هوا، درخصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هشدار داد و تاکید کرد: فعالان صنعت طیور در یزد اصول امنیت زیستی، پشیگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

«نرگس حسینی» ضمن تأکید بر رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری استان، گفت: با کاهش دما احتمال شیوع بیماری های ویروسی طیور به شدت بالا رفته و با توجه به ماندگاری بیشتر ویروس، احتمال انتقال آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر افزایش می یابد لذا رعایت مسائل قرنطینه‌ای و امنیت زیستی از سوی مرغداران دارای اهمیت بسیار بالا در کنترل و پیشگیری از بیماری است.

وی تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزا، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که طیف وسیعی از پرندگان و انسان‌ها را درگیر ‌می‌کند و ضمن تهدید سلامت جامعه، منجر به بروز خسارت های اقتصادی فراوان می‌شود.

حسینی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با علائمی همچون افزایش تلفات، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و کاهش شدید مصرف دان خود را نشان می دهد و می‌تواند از راه‌های مختلف، مزارع پرورش طیور گوشتی و تخم گذار را آلوده کند.

وی گفت: ضروری است مرغداران ضمن خودداری از پنهان کردن شیوع بیماری در واحد پرورشی خود و اعلام فوری موضوع به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه یا سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی، از انتشار بیماری در استان و ایجاد خسارات اقتصادی فراوان جلوگیری کنند.

این مسئول کنترل ورودی مرغداری و انجام شست‌وشو و ضدعفونی افراد یا وسایلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می‌شوند، رعایت بهداشت و نظافت توسط افراد شاغل در محیط مرغداری و کنترل ورود و خروج تمام جانداران و اشیاء به داخل و خارج مرغداری در کنار تغذیه مناسب، تأمین هوای سالم و کافی و استفاده به موقع از واکسن ها را از عوامل تأثیرگذار در پیشگیری از بیماری عنوان کرد و خواستار رعایت آن از سوی مرغداران شد.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، حسینی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون موردی از شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در مرغداری های صنعتی و محلی استان مشاهده نشده است، فعالان صنعت طیور را به رعایت جدی اصول امنیت زیستی پیشگیری از بیماری دعوت کرد تا ضمن گذراندن پاییز و زمستان آرام از ایجاد خسارت های اقتصادی و تهدید سلامت جامعه جلوگیری شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..