سرمایه‌گذاری ۱۰ درصدی یزدی‌ها در بازار بورس

به گزارش یزدی نیوزبورس اوراق بهادار سازمانی است که خدمات مالی ارائه می‌دهد و زمینه جذب سرمایه‌های سرگردان مردم برای سرمایه‌گذاری ایمن و مولد را فراهم می‌کند بورس منطقه‌ای یزد در سال ۸۳ راه‌اندازی شد. تاکنون ۱۰ درصد از یزدی‌ها در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  همشهری، با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در بورس و نیز برای آگاهی از آخرین وضیعت سرمایه‌گذاری در بورس یزد، گفت و گویی با «علی‌اکبر جعفری‌ندوشن» رئیس بورس منطقه‌ای یزد انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

  • درباره سازمان بورس اوراق بهادار توضیح دهید.

بورس اوراق بهادار سازمانی است که خدمات مالی برای جذب سرمایه‌های سرگردان مردم به منظور سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌کند. تالارهای بورس فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری آحاد مردم به وجود می‌آورند که به سرمایه‌های آنها در راه سرمایه‌گذاری امن و مولد جهت ‌می‌دهد. در حقیقت بورس اوراق بهادار را می‌توان یک بازار رسمی سرمایه دانست که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها، اوراق قرضه دولتی یا موسسات خصوصی معتبر با قوانین و ضوابط خاصی انجام می‌شود.

  • بورس اوراق بهادار در اقتصاد کشور چه اهمیتی دارد؟

بورس اوراق بهادار یک کشور به عنوان نبض اقتصاد آن مورد توجه تحلیل‌گران اقتصادی است. از سویی بورس مرکز جمع‌آوری پس‌اندازها و مرجع مطمئنی برای دارندگان پس‌اندازهای راکد است. آنها می‌توانند محل سرمایه‌گذاری خود را به صورت مطمئن در این بازار جست‌وجو کنند و وجوه خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار اندازند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید اوراق قرضه دولتی و شرکت‌های معتبر از سود معین و تضمین شده‌ای نیز برخوردار شوند. همچنین بورس بهادار را می‌توان مکمل بخش بانکی در تامین نیازهای مالی بنگاه‌های مالی و خصوصی و حتی دولتی دانست.

  • سرمایه‌گذاری در بورس چه مزیت‌های اقتصادی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در این بخش داشته باشد؟

جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و انباشت آن برای تامین منابع مالی شرکت‌ها مهم‌ترین رسالت بورس است که این مسئله به‌کارگیری پس‌انداز‌های راکد مردم در زمینه تولید را در پی دارد. همچنین استفاده از این روش کنترل حجم پول، کاهش نقدینگی و نیز کاهش تورم را به دنبال دارد. از سوی دیگر بورس موجب توزیع عادلانه ثروت از طریق گسترش مالکیت عمومی‌ و ایجاد احساس مشارکت عمومی‌ می‌شود. وقتی قیمت سهام در کمترین و ارزنده‌ترین وضعیت خود است و چشم‌انداز روشنی هم برای فضای کسب و کار کشور وجود دارد، می‌توان به سرمایه‌گذاری در بورس پرداخت که با تحلیل دقیق می‌توان به این نتیجه رسید.

  • استقبال مردم یزد از سرمایه گذاری در بورس چگونه بوده است؟

طی ۱۰ سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر در بورس منطقه‌ای استان اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند که این تعداد تقریبا برابر ۱۰ درصد جمعیت استان است. این در حالی است که متوسط جمعیت فعال در بازار سرمایه کشور نصف این آمار است.

  • دلیل رشد سرمایه‌گذاری در بورس منطقه‌ای یزد و استقبال مردمی را چه می‌دانید؟

استقبال مردم یزد از سرمایه‌گذاری در بازار بورس عوامل مختلفی دارد. مردم یزد اهل پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند آنها هوش و ذکاوت اقتصادی دارند، این موضوع همزمان با اقدامات تبلیغی و فرهنگ‌سازی طی دهه‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری در بورس، آنها را به ورود در این بازار تشویق کرده است. البته برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه هم موثر واقع شده است. برای تشویق و فرهنگ سازی در زمینه سرمایه گذاری در بورس ۱۵‌هزار کلاس آموزشی برگزار شده است. همچنین ۷۵۰۰ بازدید دوره‌ای از بورس اوراق بهادار طی مدت زمانی که از تاسیس بورس منطقه ای یزد گذشته، صورت گرفته‌است.

  • فعالیت بانوان یزدی در بورس اوراق بهادار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بانوان یزدی حضور چشمگیر و بانشاطی در بورس منطقه‌ای یزد و در بخش فعالیت‌های حرفه‌ای و کارگزاری آن دارند. همچنین تقریبا نصف کارگزاران بورس را بانوان یزدی با تجربه تشکیل می‌دهند. همگی آنها نیز از مدارک حرفه‌ای مربوط به بازار سرمایه برخوردار هستند و تعامل مناسبی هم با سرمایه‌گذاران دارند.

  • توصیه‌ شما برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار وارد بورس ‌شوند، چیست؟

افرادی که می‌خواهند وارد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند، در وهله اول باید شیوه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را فرا بگیرند و سپس سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای سرمایه انجام دهند. در نهایت نیز در صنایع مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری کنند که ریسک سرمایه‌گذاری آنها کاهش یابد. همچنین آنها از مشورت با اهل فن به خصوص کارگزاران برخوردار شوند.
هیفا پردل/همشهری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..