بعد از مدیر آذربایجان غربی:

احتمال برکناری مدیرکل اداره کار و تعاون استان یزد/شلاق و زندان در انتظار کارگران یک معدن دراستان یزد

بعد از آنکه هفته گذشته مدیرکل اداره کارو تعاون استان آذربایجان غربی به دلیل خبر نداشتن حکم شلاق برای کارگران معدن طلای آق ‌دره از کار خود برکنار شد،این وضعیت مشابه نیز در استان یزد رقم خورده است.

به گزارش یزدی نیوز تابناک نوشت:مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی به دلیل آنچه که بی‌اطلاعی از اجرای حکم مجازات شلاق کارگران معدن طلای آق دره عنوان شده است برکنار شد. تمامی متهمان این پرونده از کارگران فصلی معدن طلای آق دره بودند که براساس اخبار قبلی خواستار تمدید قرارداد‌های خاتمه یافته شده خود می‌شوند اما در نهایت مخالفت کارفرما با این در خواست باعث شد تا در مقابل این واحد معدنی تجمع صنفی برپا کنند. دی ماه سال ۱۳۹۳ یکی از شرکت‌های پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌ دره ۳۵۰ نفر از کارگران فصلی این معدن را به دلیل تمام شدن مدت قرارداد کاریشان تعدیل کرد که در اعتراض به این اقدام کارفرما، تجمع گسترده‌ای از سوی کارگران اخراجی در مقابل نگهبانی معدن صورت گرفت که در نتیجه برخورد عوامل نگهبانی با معترضان، یکی از کارگران که تحت فشار روحی وارده شده قرار داشت در اعتراض به از دست دادن شغل خود اقدام به خودکشی کرد. در آن زمان دستگاه قضایی با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اغتشاش علیه حدود ۱۷ نفر از کارگران اعلام جرم کرد.

اما اعتراضات و اعتصاب های یک سال قبل توسط کارگران در خصوص خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در استان یزد علاوه بر چند روز تعطیلی شرکت، تعدادی از کارگران بازداشت شدند.

در همین خصوص،در دادنامه اول صادره یکی از کارگران بنام محمد حسن تشکری با استناد به مواد ۵۵۴ و ۶۱۸ از قانون مجازات مصوبه ۷۵ به تحمل ۱۱ ماه زندان تعلیقی و ۵۰ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده است.

همچنین متهم ردیف دوم نیز به ۴ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد. در دادنامه دوم هفت نفر دیگر از کارگران با استناد به ماده ی ۱۱۸ قانون مجازات به تحمل ۷ ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده اند.

بخش نظردهی بسته شده است..