رئیس پایگاه‌های میراث جهانی یزد:

فرونشست، آب قنات زارچ را قطع کرد

رئیس پایگاه‌های میراث جهانی یزد با بیان این که قطع شدن آب قنات زارچ ناشی از ایجاد منفذی در کف قنات بوده است، گفت: به احتمال زیاد حرکت‌های احتمالی زمین و فرونشست عامل ایجاد این منفذ در کف قنات بوده که با لایروبی و اقدامات لازم منطقه آسیب دیده، دوباره جریان آب وصل شد.

«ابراهیم کاظم‌نژند»  در خصوص قطع شدن آب این قنات جهانی و جریان مربوط به آن اظهار کرد: بخشی از آب قنات که از مسیر منطقه زیرین خیابان‌های حوالی فلکه خاتمی و خیابان سلمان عبور می‌کند، در چند روز گذشته قطع شده بود که متوجه شدیم این آب به داخل قنات فرو می‌رود.

وی با بیان این که به احتمال زیاد حرکت‌های احتمالی زمین و فرونشست عامل ایجاد این منفذ در کف قنات بوده است، گفت: البته احتمال می‌رود که یکی از میله‌های چاه باشد که منجر به مکش آب قنات به داخل خود شده است.

کاظم نژند از اقدام پایگاه به مقاوم‌سازی مسیر خبر داد و گفت: اگر مقاوم‌سازی به خوبی انجام نشود، ممکن است دوباره این اتفاق تکرار شود البته اصلا بعید نیست که در مکان‌های دیگری هم شاهد بروز این اتفاق باشیم.

وی از انتخاب محل ورود به قنات در خانه یکی از مردم محلی یاد کرد و گفت: برای دسترسی به محل آسیب دیده به نزدیکترین محل دسترسی که در خانه یکی از مردم محلی است مراجعه کردیم و در حال تعمیر هستیم.

رییس پایگاه‌های میراث جهانی قنوات خاطرنشان کرد: حرکت احتمالی زمین برای قنوات می‌تواند اتفاق بیفتد و آن‌ها را تهدید می‌کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..