معضل کودکان کار و خیابانی در استان یزد نیازمند “اقدام سازنده و فوری” مسئولان است

کودکان کار حاصل شرایط ناهنجاری هستند و نگاه ویژه‌ای لازم است تا از فاجعه‌ای بزرگ در آینده جلوگیری شود، قطعا ساماندهی کودکان کار که یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند باید مورد توجه مسئولان باشد.

به گزارش یزدی نیوز، رشد جامعه نیازمند بستری مناسب برای رشد شهروندان آن است، قطعا بیشترین و تاثیرگذارترین آموزه‌ها و زمینه‌های رشد بعدی در سنین کودکی و نوجوانی حاصل می‌شوند بنابراین لازم است تا برای کودکان بهترین شرایط رشد فراهم شود.

در کشور ما ایران عواملی همچون فقر و نا به سامانی‌های اجتماعی برخی از کودکان و نوجوانان را به جای حضور در مدرسه، مجبور به فعالیت اقتصادی کرده است.
کودکانی که شاید بخش کوچک‌تر اما عیان‌تری از آنها را سر چهارراه‌ها در حال گل فروشی، فال فروشی و کارهای دیگری همچون جمع‌آوری ضایعات و کار در محل‌های نامناسب سن آنها مشاهده کرده باشید.

هر چند کار عیب و عار نیست اما هر چیزی در جای خود معنا و مفهوم می‌یابد، وجود کودکان کار و کودکان خیابانی آسیبی است که بدون شک در آینده خطرات دیگری را در بزرگسالی برای کودکان رقم می‌زند‌.

کودکانی کار و خیابانی قربانی شرایطی نامناسب موجود هستند و یا به دلیل بی‌سرپرست بودن، داشتن سرپرستانی بدون صلاحیت کافی برای نگهداری از آنها، از تحصیل به عنوان یکی از حقوق اساسی خود محروم شده و تبدیل به نان‌آوران بزرگ خانواده خود شده‌اند.

محمدعلی عطابخش، مدیرکل بهزیستی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در خصوص وجود چالش اجتماعی کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که اکنون در این شرایط اقتصادی مردم دارند، خصوصا بحث مهاجرتی که در استان اتفاق افتاده است، قطعا این مشکل کودکان کار وجود دارد و این مشکل برای ما هم ناگوار است.

وی با اشاره به وظایف مجموعه سازمان بهزیستی گفت: یکی از این فعالیت‌ها ساماندهی کودکان کار است و کودکان خیابانی هم جزئی از کودکان کار هستند که مردم می‌توانند در صورت مشاهده این قشر به اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس گرفته و اطلاع دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد بیان کرد: جهت ساماندهی کودکان کار، خدمات مددکاری برای آنها انجام می‌شود، اما این خدمات به علت اینکه همخوانی با تورم ندارد نیاز این مددکاران را برطرف نمی‌کند و باید دستگاه‌های دیگر، خیرین و دولت کمک کنند.

عطابخش در پاسخ به اینکه اورژانس اجتماعی فوری به محل اعزام نمی‌شود تا به وضعیت کودک کار مشاهده شده برسد و به او خدمات‌رسانی کند گفت: همکاران ما مورد اطلاع داده شد را بررسی می‌کنند و از این جهت که فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارند، تقدم و تاخر برایشان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال گزارش می‌شود فردی در حال خودکشی است بنابراین اورژانس اجتماعی فوری وارد عمل می‌شود ولی در بحث کودکان کار و خیابانی یکسری اطلاعات گرفته می‌شود تقدم و تاخر آن را مشخص می‌کنند و حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: در مجموع در سال گذشته ۷۵۱ نفر کودک کار و خیابانی در حاشیه شهرستان یزد ساماندهی شدند که اکثرا توسط اورژانس اجتماعی جمع‌آوری شده بودند و یا در مجتمع‌های بهزیستی مستقر هستند.

عطابخش گفت: در کل استان خدمات اورژانس اجتماعی ارائه می‌شود و شهرستان‌های نیز با ارتباطی که با استان دارند دارند فعالیت می‌کنند ولی به اندازه یزد فعال نیستند و دلیل آن این است که برخی محدودیت‌های اعتباری، چارت تشکیلاتی و مسائل این چنینی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز بهزیستی خود و مراکز حمایتی آموزش‌های توانمندسازی را در دستور کار دارد که این کودکان یک شغل کسب کنند گفت: تنها دو مرکز برای کودکان کار در استان یزد داریم که یکی شبانه روزی و به صورت دولتی و دیگری به صورت روزانه و غیردولتی با پرداخت یارانه در شهر یزد واقع شدند و اگر مواردی از این کودکان در شهرستان‌های استان باشند به شهر یزد منتقل می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: اولویت اول ما پس از پذیرش این کودکان این است که اگر خانواده دارند در محل خانواده ساماندهی شوند، در صورتی که فاقد خانواده باشند و یا نتوان در محل خانواه آن‌ها را ساماندهی کرد به مرکز منتقل می‌شوند.

عطابخش ادامه داد: در این دو مرکز علاوه بر این که خدمات روانشناسی و مددکاری در تفاهمی که با آموزش فنی و حرفه‌ای و استادکاران داشتیم، اقدامات آموزشی برای ایجاد و بادگیری اشتغال در زمینه‌های آرایشگری، تعمیر لوازم خانگی، آپاراتی و غیره را میبیند و کار می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در ادامه پیگیری و رصد می‌شوند که چند درصد کودکانی که آموزش دیدند به سمت شغل‌ها و حرفه‌هایی که آموزش دیدند جذب شدند اظهار داشت: آمار دقیق نداریم اما تعداد قابل توجهی که آموزش آن‌ها تکمیل شده با حمایت‌های مالی سازمان و تسهیلات کم بهره مشغول به کار می‌شوند همچنین و به ازای هر شغلی که توسط کارفرما برای این افراد ایجاد می‌شود ۵۰ میلیون وام به کارفرما داده می‌شود.

کودکان کار حاصل شرایط ناهنجاری هستند که حل معضل آنها نگاه ویژه‌ای می‌طلبد تا از فاجعه‌ای بزرگ در آینده جلوگیری کرد.

کودکان ارزشمندترین سرمایه یا سنگ بنای آتی هر کشور شناخته می‌شوند، می‌توان گفت که آینده جامعه مرهون دستان توانمند آنهاست این موارد در حالی پررنگ‌تر و مهم‌تر می‌شود که کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه نیز به شمار می‌آیند.

نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که نقطه پایانی بر دردها و رنج‌های “کودکان کار” به‌عنوان آینده‌سازان این جامعه گذاشت؛ در این مسیر باید گام‌های جدی برداشته شود و بیش از پیش برای تحقق قوانین تضمین کننده حقوق کودکان کشور پرداخته شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..