انتقاد رئیس کانون وکلای یزد از سکوت و انفعال قوه قضائیه در مورد طرح تسهیل

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: به جای افزایش تعداد وکلا باید فرهنگ‌سازی اصولی برای مراجعه به وکیل را ارتقا بخشیم و این در حالی است که متاسفانه فرهنگِ عدمِ مراجعه به وکیل در آثار هنری تبلیغ می‌شود.

«علی زارع مهرجردی» در نهمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت استان که با حضور استاندار و رئیس شورای اسلامی و همچنین اعضای هیات مدیره و کمیسیون‌های کانون وکلا و جمعی از وکلای استان در باغ دولت آباد یزد برگزار شد، ضمن انتقاد از طرح جدید مجلس در خصوص تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در حوزه حقوقی، افزود: این طرح فقط موجب ایجاد اشتغال کاذب می‌شود و هیچ منفعتی برای مردم نخواهد داشت در حالی که اشتغال پایدار در حرفه وکالت نیاز به بسترسازی دارد و صرف اعطای مجوز به فارغ التحصیلان حقوق نمی‌تواند این اشتغال را ایجاد کند، علاوه بر این، طرح تسهیل با سایر طرح‌های در دست بررسی در مجلس مثل ساماندهی موسسات حقوقی و استفاده از نمایندگان حقوقی دارای تناقض است چون از یک طرف ادعای افزایش تعداد وکیل داریم و از طرف دیگر این ظرفیت در اختیار افراد غیر وکیل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد ناقص و دقیقه نودی یک نماینده مجلس در خصوص ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلا مبنی بر حذف امتیاز اعطای پروانه وکالت به قضات و نمایندگان مجلس بدون شرکت در آزمون، گفت: آیا بهتر نبود ظرفیت‌های غصب شده‌ی نهاد وکالت را به این نهاد برگرداند و تمام امتیازات ویژه برای قضات، نمایندگان مجلس و سایر مشمولین این ماده را لغو و این ظرفیت را به جوانان اختصاص داد؟!

رئیس کانون وکلای یزد خطاب به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: مجلس انقلابی می‌تواند از ظرفیت عظیم کانون وکلا در خصوص حقوق عامه استفاده نماید، همچنین می‌توان نمایندگان مجلس را مکلف نمود تا از کانون وکلای استان خود در خصوص طرح‌ها و لوایح مشورت بگیرند و هر طرحی که از سوی نماینده ارائه می‌شود مُهر بررسی و تایید کانون وکلای استان مربوطه را داشته باشد.

زارع مهرجردی اظهار کرد: ما باید به جای افزایش تعداد وکیل، بستری مناسب برای پایدار کردن حرفه مقدس وکالت ایجاد کنیم.

وی ضمن انتقاد از تأسیس موسسات آموزشی متعدد دارای رشته حقوق در سراسر کشور بدون نیازسنجی، گفت: مسئولین آموزش عالی کشور باید در این خصوص پاسخگو باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان ضمن انتقاد از سکوت و انفعال قوه قضائیه در خصوص طرح تسهیل، گفت: مسئولان قوه قضائیه از آسیب‌های فراوان این طرح آگاهی دارند زیرا بخشی از آموزش کارآموزان وکالت نیاز به بسترسازی در درون قوه دارد و قوه قضائیه هنوز نتوانسته شرایطی ایجاد کند تا کارآموزان وکالت بتوانند به صورت حضوری در دادگاه‌ها حضور پیدا کنند و از نزدیک با روند پرونده‌های قضایی آشنا شوند.

وی افزود: کار وکیل اصولاً در مراجع قضایی است و اگر تعداد وکیل بدون ضابطه و نیاز سنجی افزایش یابد ممکن است وکلای بیکار به پرونده‌سازی روی آورند، در حالی که هم اکنون قوه‌قضائیه با تراکم ورودی پرونده‌ها مواجه می‌باشد و در نهایت با وکالت‌های تضمینی مواجه می‌شویم که از یک سو ریشه‌ی فساد در وکالت تضمینی است و معمولاً یک سر فساد وکالت‌های تضمینی در درون قوه قضائیه خواهد بود.

زارع مهرجردی در ادامه اذعان کرد: وکیل، هم قلمش بُرّان است هم زبانش نافذ، و ما باید از این ویژگی استفاده بهینه را داشته باشیم.

وی گفت: قلم وکیل باید برای این گونه مسائل مهم زده شود و نه برای مسائل کم اهمیت و متاسفانه ارتباط بین بدنه وکالت و مدیران وکالت ضعیف است.

زارع مهرجردی در پایان خطاب به وکلای جوان گفت: همواره تلاش کنید تا در راستای احقاق حقوق مظلوم گام برداشته و هرکجا دیدید استقلال و سرنوشت شما در برابر تهدید است از سلاح خود یعنی زبان و قلم خود استفاده کنید.

«سیدمحمود مصطفوی کاشانی» حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این مراسم گفت: وکلا برای حکومت قانون تلاش می‌کنند و حکومت قانون بزرگترین شرافت یک کشور است.

وی اظهار کرد: کشورهایی که زیر سایه قانون زندگی می‌کنند از پیشرفت اقتصادی، سیاسی و امنیت اجتماعی برخوردارند.

مصطفوی کاشانی با اشاره به اینکه، وکلا پرچمداران و طلایه داران حکومت قانون هستند، افزود: کشور ما زیر سایه قانون به امنیت، رفاه و استقلال واقعی دست پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دادرسی عادلانه رکن اصلی عدالت اجتماعی است.

وی با انتقاد از طرح مصوب شده جدید مجلس، گفت: هدف از تصویب طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در مجلس، ایجاد هرج و مرج و از بین بردن استقلال کانون وکلای دادگستری است.

مصطفوی کاشانی در پایان سخنانش خطاب به وکلای جوان گفت: در متن سوگندنامه نکات مهمی وجود دارد و جز عدالت مفهوم دیگری ندارد، پس همواره آن را به یاد آورده و آن را سرلوحه کاری خود برای گرفتن حقوق مردم قرار دهید.

در این مراسم ۸۰ نفر از کارآموزان وکالت پس از گذراندن دوره ۱۸ ماهه کارآموزی و موفقیت در آزمون‌های کتبی و شفاهی، با اتیان سوگند، توثیق شرافت خود و امضای قسم‌نامه، رسماً به جرگه وکلای پایه یک پیوستند.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی کانون وکلای استان یزد، در این مراسم برای اولین بار از نشان کسوت وکالت رونمایی شد و از سه نفر از وکلای پیشکسوت و بازنشسته کانون یزد تقدیر به عمل آمد. همچنین از نفرات برتر اختبار با اعطای لوح سپاس و پروانه وکالتِ حوزه اشتغال یزد تقدیر شد. ارتباط تصویری با یک حقوقدان و استاد دانشگاه و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..