۹ مرکز برای نگهداری سگ‌های ولگرد در استان یزد فعال است

درحالی که به گفته مسئولان ۹ کمپ نگهداری سگ‌های ولگرد در استان یزد فعال است بازهم برخی از شهروندان در نگران از افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان‌های استان هستند.

به گزارش یزدی نیوز، جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر و در میان کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های پر رفت و آمد شهر و در میان محله‌های مسکونی معضلی است که علاوه بر ایجاد مزاحمت، رعب و وحشت شهروندان، حمله و آسیب به مردم تهدیدی برای سلامت روان مردم شده است.

حضور سگ‌های ولگرد یکی از عوامل بازدارنده در حفظ سیمای شهری هم شده است، البته امروزه یکی از جلوه‌های مدیریت شهری در سراسر جهان جلوگیری از افزایش جمعیت بی‌رویه حیوانات در سطح شهرها است که این مسئله توجه مسئولان شهری را می‌طلبد.

زیبنده شهر تاریخی و جهانی یزد نیست که در بافت تاریخی خود شاهد حضور سگ‌های ولگرد و مزاحم باشد و چهره زیبا و آرام آن فضا را بر هم زده و در ذهن رهگذران، گردشگران و بازدیدکنندگان آن مناطق خاطره بدی را به یادگار بگذارد.

تشکیل کارگروه مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد

محمد یارمند در خصوص اقدامات امور شهری در راستای ساماندهی سگ‌های ولگرد در استان یزد و معضلاتی که این حیوان با پرسه‌زنی در کوچه‌ها و محلات برای مردم شهر یزد به ویژه کودکان ایجاد کرده است اظهار داشت: در استان یزد کارگروه‌های شهرستانی برای پروژه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود دارد که در ۱۱ شهرستان با محوریت فرمانداران برگزار می‌شود و نتیجه این جلسات تقسیم وظایفی است که در سطح استان انجام شده است.

وی ادامه داد: چنانچه این سگ‌های ولگرد در محدوده شهر و حریم شهرها باشد تحت نظر و با فعالیت اجرایی شهرداری‌ها است که در ۲۴ شهر استان یزد انجام می‌شود، همچنین در محدوده و حریم روستاها نیز این اقدامات بر عهده دهیاری‌ها و در خارج از محدوده روستاها بر عهده ۲۱ بخشداری موجود در استان است که عملیات اجرایی در حال انجام شدن است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان یزد بیان کرد: در شش ماهه ابتدا سال ۱۴۰۰ فعالیت اجرایی کارگروه‌ها سبب شد تا بیش از پنج هزار قلاده سگ‌های ولگرد و بلاصاحب جمع‌آوری شوند که حدود نیمه از این آمار مربوط به شهر یزد بوده و مابقی آن در ۲۳ شهر استان جمع‌آوری شده است، علاوه بر این بیش از سه هزار قلاه زنده‌گیری و بیش از هزار قلاده هم عقیم‌سازی سگ‌ها به جهت کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب انجام شد.

یارمند با بیان اینکه در شهر یزد سه مرکز جمع‌آوری، زنده‌گیری سگ‌ها و کمپ نگهداری از سگ‌ها وجود دارد افزود: شش مرکز هم در سایر شهرها وجود دارند که کار جمع‌آوری و کمپ سگ‌ها را بر عهده دارند، این اقدامات و کارها با مدیریت و همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انجام می‌شود.

در حالی که در برخی شهرها تیراندازی به سگ‌های بی‌پناه و از بین بردن آنها، حقوق حیوانات را نقض کرده است، در یزد ایجاد و راه‌اندازی کمپ ساماندهی این سگ‌ها، علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای زیست آنها، مردم محله‌های مختلف شهر را نیز از گزند این حیوانات در امان نگه داشته است.

لازم به ذکر است که در این میان تنها سگ‌های ولگرد و بدون صاحب نیستند که آرامش مردم را به خطر انداختن بلکه برخی سگ‌هایی که دارای صاحب نیز می‌باشند به شیوه‌ها و طرق مختلف آسایش را از مردم جامعه گرفتند و متاسفانه سبب بروز مشکلات روحی و ترس و بعضا آسیب‌های جسمی به همسایه‌ها و مردم شهر و محل خود می‌شوند.

قطعا این موضوع جای بحث بسیار دارد و البته لازم است تا اقدامی درست و درخور شان مردم کشور علی‌الخصوص استان دارالعباده یزد و مطابق با موازن شرعی انجام شود، با ساماندهی و اقدام صحیح هم منافع زیست محیطی حفظ می‌شود و هم مشکلات ناشی از ولگردی و چرخ زدن‌های گاه و بی‌گاه این حیوانات مزاحم برطرف شود.

به نظر می‌رسد هر چند اقداماتی در دست اجرا است اما هنوز جمعیت سگ‌های ولگرد در استان زیاد است و عزم جدی برای معضل سگ‌های ولگرد لازم است تا خطرات فیزیکی، بهداشتی و روانی آن در بین شهروندان کاسته شود.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..