رئیس حوزه هنری یزد مطرح کرد؛

ظهور هنر حفر قنات توسط رزمندگان مقنی یزد در حفر تونل

رئیس حوزه هنری یزد گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان و مقنی‌های یزدی همچون عموحسین با ابتکارات و هنرمندی خاص با حفر تونل، زمینه پیروزی بر دشمن بعثی را فراهم می‌کردند.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصادق کوچک زاده،  در مراسم رونمایی از کتاب عمو حسین در خانه شهید اردکان با حضور معاون حوزه هنری کشور ثبت و ضبط خاطرات و خدمت به شهدا، ایثارگران، رزمندگان دفاع مقدس، اصحاب انقلاب و رزمندگان عرصه جهاد و مقاومت را از رسالت‌های حوزه هنری عنوان کرد و اظهار داشت: با عنایت خدا و انفاس قدسی شهدا تاکنون کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی، مدیریت بحران با دست خالی و کمترین امکانات را رهاورد کتاب خانه عموحسین دانست و افزود: در دوران دفاع مقدس رزمندگان و مقنی‌های یزدی همچون عموحسین با ابتکارات و هنرمندی خاص با حفر تونل، زمینه پیروزی بر دشمن بعثی را فراهم می‌کردند.

پیام شهدا باید هنرمندانه به نسل‌های آینده منتقل شود

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه وقایع نگاری دفاع مقدس، به اقدامات خوبی که در این شهرستان در این حوزه انجام شده اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا پیام و آرمان‌های شهدا و انقلاب اسلامی را هنرمندانه به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

محمدرضا دشتی اردکانی تولید کتاب خانه عموحسین را حرکتی ارزشمند در راستای ثبت خاطرات و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و شوخ طبعی، مهربانی و اخلاص را از جمله ویژگی‌های زنده‌یاد حسین میرجهانی (عموحسین) برشمرد.

وی اظهار داشت: امیدواریم این اثر، آغازی برای تدوین و ارائه کارهای قوی‌تر در معرفی اقدامات مبتکرانه، خلاقانه و خالصانه رزمندگان دفاع مقدس باشد.

راه ترویج فرهنگ نورانی شهدا نشر کتاب‌های دفاع مقدس است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اردکان نیز در این مراسم با بیان اینکه شهرستان اردکان ۴۲۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، گفت: اردکان شهر شهید و شهادت است و روزی نیست که در این شهر برنامه و مراسمی به یاد شهدا برگزار نشود.

سرهنگ پاسدار سید اسدالله امامی افزود: نوشتن خاطرات رزمندگانی همچون حسین میرجهانی و سایر ایثارگران دوران دفاع مقدس امنیت‌ساز است. ما به این تفکر نیاز داریم و یکی از راه‌های ترویج این فرهنگ نورانی چاپ و انتشار کتاب است.

نویسنده کتاب «خانه عموحسین» هم با بیان اینکه کتاب در سه فصل به هم پیوسته به صورت روان، ساده و جذاب تنظیم و روایت شده است، بیان کرد: امیدورام این اثر توانسته باشد گوشه‌ای از ایثار، مجاهدت، جانفشانی و مقاومت رزمندگان یزدی در دفاع مقدس را بازگو و ثبت کند.

۲۵ مهر سالروز حماسه پاتک زید

مصطفی زمانی‌فر افزود: در روز ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ ارتش مجهز رژیم بعث عراق تهاجم گسترده‌ای را در منطقه کوشک و خط پدافندی زید آغاز کرد که با دفاع جانانه و اقدام به موقع رزمندگان غیور تیپ پیروز ۱۸ الغدیر مجبور به عقب نشینی شد و این مقاومت و حماسه ماندگار برگ زرینی در تاریخ افتخارات رزمندگان یزدی است.

ابزار مقنی‌گری عموحسین همچون کلنگ، لباس مقنی‌گری، دلو و فانوس جلوه زیبایی به این شب خاطره داده بود.

در این مراسم از فاطمه خلیلی صدرآباد همسر مرحوم حسین میرجهانی همچنین از نویسنده کتاب و مسئول خانه شهید اردکان تجلیل شد.

پخش کلیپ، بیان خاطرات توسط فرماندهان و رزمندگان پاتک زید، خوانش بخش‌هایی از کتاب توسط نویسنده، اجرای سرود وحدت توسط نوجوانان افغانستانی مقیم یزد کاری از گروه سرود انوار النبی (ص) و اهدای کتاب از جمله برنامه‌های این محفل بود.

کتاب «خانه عموحسین» نوشته مصطفی زمانی‌فر نویسنده و پژوهشگر یزدی در ۲۵۰ صفحه به همت حوزه هنری استان یزد توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

حسین میرجهانی معروف به «عموحسین» اهل اردکان یزد، رزمنده مخلص و مقنی خبره جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که با استفاده از هنر حفر تونل زمینه دسترسی رزمندگان به پشت خطوط دفاعی دشمن را فراهم می‌کرد. وی سال ۱۳۹۷ در سن ۸۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..