یزد جزء سه استان اول کشور در زمینه سرطان است

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد: استان یزد از لحاظ شیوع بیماری‌های غیر واگیر جزء اولین استان‌ها و در زمینه سرطان جزء سه استان اول کشور است.

به گزارش یزدی نیوز اوزی نژاد گفت: خوشبخاته از آنجایی که کنترل بیماری‌های غیر واگیر و از جمله سرطان با ۴ عامل خطر قابل کنترل است ما می‌توانیم با افزایش تحرک بدنی، تغذیه مناسب، عدم استفاده از دخانیات و الکل که ۴ عامل خطر است بیماری‌های غیر واگیر را کاهش داده واز سرطان نیز تا ۴۰ درصد پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه استان یزد یکی استان‌های کم تحرک کشوربوده که در آن درصد مصرف میوه و سبزی بسیار پایین، مصرف لبنیات جز آخرین‌ها در کشور و مصرف فست فود و مواد قندی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه تنها با ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه و افزایش مصرف میوه و لبنیات می‌توان به شکل چشمگیری از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد ادامه داد: مردم استان یزد برای کنترل و غربالگری می‌توانند به مراکز خدامت جامع سلامت مراجعه کنند که دراین مراکز سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم غربالگری می‌شود چرا که این سرطان‌ها از هنگام شروع در بدن تا پیشرف آن ۱۰ سال زمان می‌برد وبا یک غربالگری و تست می‌توان این سرطان‌ها را در همان ابتدا کنترل کرد.

اما حسنعلی واحدیان اردکانی فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان نیز گفت: استان یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.

وی دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان را از دلایل ابتلا به سرطان در استان یزد برشمرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..