بهرماه تصاویر:

قدیمی ترین ساعت شهری ایران در یزد

در این میدان یک دستگاه نجومى و رصدى موسوم به اوقات و ساعت (۷۲۵ هجرى قمرى) قرار داشته که در زمان خود از دستگاه‌‌هاى مهم علمى بوده و نام میدان از این دستگاه گرفته شده است.

به گزارش یزدی نیوز،قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال ۷۲۵ هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوار مسجد جامع یزد نصب کرد. یکی از آثار برجسته تاریخی دیار کهن یزد "میدان و حسینیه وقت‌الساعت” معرفی می‏‏شود که در خیابان مسجدجامع شهر یزد و در مجاورت بقعه سیدرکن‌الدین واقع شده‌ است. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.

این میدان قدیمى ، اثرى از نیمه‌ اول قرن هشتم هجرى است و در حال حاضر اکثریت بناهاى اطراف آن از بین رفته است و تنها مدرسه سید رکن‌الدین و یک آب‌‌انبار قدیمى برجاى مانده است.

میدان وقت الساعت

در این میدان یک دستگاه نجومى و رصدى موسوم به اوقات و ساعت (۷۲۵ هجرى قمرى) قرار داشته که در زمان خود از دستگاه‌‌هاى مهم علمى بوده و نام میدان از این دستگاه گرفته شده است.این میدان در مقابل گلدسته های مسجد جامع قرار دارد.این مجموعه دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب‌انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه است .

میدان وقت الساعت

آب انبار واقع در این مجموعه توسط خواجه شاه امیر استرآبادی و در سال ۱۱۲۱ هجری قمری ساخته شده و دارای ۴۹ پله و چهار بادگیر روی مخزن است که در سال ۱۳۵۷ به شماره ثبتی ۱۶۱۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این میدان که هم اکنون در برخی ایام سال در آن مراسم عزاداری برگزار ‎‎ می شود، به شماره ثبت ۲۶۵۶ و در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

تاپ توریسم ، وب سایت گردشگری ایران

 

بخش نظردهی بسته شده است..