آمادگی یزد و سوئیس برای همکاری مشترک اقتصادی و علمی

استاندار یزد: ظرفیت‌های همکاری میان یزد و سوئیس در زمینه‌های مختلف به ویژه گردشگری ، داروسازی ، محیط زیست و دانشگاهی وجود دارد.

به گزارش یزدی نیوز مهران فاطمی در ضیافت کاری با آندریاس آئِبی، رئیس مجلس شورای ملی سوئیس، به عدم پیشینه منفی در روابط دو کشور و قدمت یکصد ساله دوستی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: مردم ایران از سوئیس به عنوان کشوری بی طرف و مستقل در عرصه بین الملل یاد می‌کنند و از طرفی زمینه‌های فکری مشترکی بین دو کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تلاش برای استقرار صلح پایدار در جهان یاد کرد.

وی به معرفی ابعاد مختلف تاریخی و جغرافیایی یزد پرداخت و اظهارداشت : یزد با برخورداری از قدمتی سه هزار ساله و واقع شدن در اقلیمی کویری ، دارای معماری منحصر به فرد بوده و در مرکز جغرافیایی و مسیر مواصلاتی شمال به جنوب و غرب و به شرق واقع شده است.

استاندار یزد ادامه داد: سازگاری با طبیعت و محیط زیست ، مصرف بهینه انرژی با ابتکار ایجاد قنات و بادگیر و همزیستی مسالت آمیز ادیان سبب شده تا این شهر تاریخی به نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

فاطمی یزد را یکی از ضلع‌های مثلث گردشگری ایران در کنار استان‌های فارس و اصفهان دانست و تصریح کرد: رمل‌های کویری و جاذبه‌های طبیعت گردی یزد ، بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های این استان افزوده است.

وی درباره ظرفیت‌ها و ویژگی‌های اقتصادی این استان گفت: یزد در حوزه‌های تولید کاشی و سرامیک ، تولیدات نساجی ، تولید فولاد به ترتیب رتبه‌های اول ، دوم و سوم کشوری را به خود اختصاص داده و در زمره دو استان برتر معدنی و چهار استان برتر صنعتی کشور قرار دارد.

استاندار یزد با اشاره به فعالیت بزرگترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه در این استان ادامه داد: استان یزد با برخورداری از سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی بیش از ۸۰۰ نوع کالا تولید و علاوه تامین نیاز‌های داخلی ، محصولات و کالا‌های تولیدی را به بیش از ۹۳ کشور دنیا صادر می‌کند. یزد همچنین جایگاه‌های دوم ، سوم و چهارمی کشور را به ترتیب در حوزه‌های صادرات پسته و انار، تولیدات محصولات گلخانه‌ای و تولید زردآلو را به خود اختصاص داده است.

فاطمی درباره ظرفیت‌های سرمایه گذاری مشترک بین یزد و سوئیس اظهار داشت: با توجه به توانمندی و سرمایه گذاری سوئیس در حوزه داروسازی و صنایع الکترونیک ، آمادگی کامل برای پذیرش سرمایه گذاری خارجی در این حوزه‌ها را داریم. همچنین این آمادگی درباره همکاری مشترک در حوزه کویر با احداث هتل پنج ستاره کویری، مجموعه شهربازی و پارک طبیعت گردی وجود دارد.

وی از آمادگی دانشگاه یزد برای عقد تفاهم نامه همکاری با موسسات EMPA و دانشگاه Basel سوئیس در حوزه‌های محیط زیست، ریزگرد‌های محیطی ، علوم نانو و تکنولوژی پایش آلودگی‌های محیطی ، آمادگی دانشگاه علوم پزشکی یزد برای همکاری با مراکز همتا در برگزاری وبینار‌های هم اندیشی، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل استاد و دانشجو و در اولین گام ، همکاری با دانشگاه Bern و بیمارستان دانشگاهی زوریخ ، آمادگی استان یزد برای همکاری در حوزه گردشگری و توریسم و تبادل گردشگر در قالب بسته‌های سفر گروهی با این کشور و همچنین همکاری با سوئیس در زمینه گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت یزد را اتباع افغان تشکیل می‌دهند، افزود: ایران طی چهار دهه اخیر پذیرای میلیون‌ها افغان بوده و با توجه به تحول اخیر این کشور ، این روند تشدید هم شده است بنابراین ما آماده همکاری در حوزه‌های بشردوستانه به ویژه در حوزه آموزش و بهداشت مهاجرین افغان هستیم.

استاندار یزد با اشاره به ظرفیت‌های همکاری فرهنگی و شهری بین شهر‌های یزد و کشور سوئیس اضافه کرد: یزد آمادگی کامل برای برگزاری مراسم‌های مشترک با شهر‌های سوئیس در قالب برگزاری شب‌های فرهنگی و خواهر خواندگی، عقد تفاهم نامه خواهر خواندگی با شهر‌های ژنو، بازل و لوزان سوئیس؛ با توجه به مشابهت‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی این شهر‌ها را دارد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..