سفالینه‌های قلم سیاه محوطه مسجد کچیب اردکان رونمایی شد

بعد از گذشت زمانی قریب هشت ماه از فعالیت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی اردکان، اولین طرح مطالعاتی و پژوهشی این پایگاه به بار نشست.

به گزارش یزدی نیوز،"محسن میرجانی ارجنان"  سرپرست این پایگاه پژوهشی در حاشیه مراسم رونمایی از چهار اثر مرمت شده سفالینه‌های قلم سیاه محوطه مسجد کچیب اردکان و طرح مستند‌نگاری این آثار، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد در این باره گفت: رونمایی و مستندسازی این آثار در واقع اولین طرح مطالعاتی و پژوهشی پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی اردکان محسولب می‌شود که حاصل تلاش همکاران این واحد در جهت توجه به داده‌های فرهنگی و عناصر مادی فرهنگی در جهت مطالعات بافت تاریخی اردکان است.

وی اظهار کرد: متاسفانه کلیه منابع مطالعاتی تاریخ دوران اسلامی اردکان مبتنی بر منابع مکتوب است که گاه نارسا و گاه نیز دارای تحریفاتی است لذا اگر بتوانیم با ابزار باستان‌شناسی و استفاده از عناصر فرهنگی شاخص، پا به این عرصه بگذاریم قطعاً نتایج بهتر و جالب‌تری به دست خواهد آمد.

این باستان‌شناس اردکانی، یکی از ویژگی‌های طرح را نتیجه‌بخشی به دست نیروهای بومی شهرستان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه انجام این طرح توسط کارشناسان و همکاران اردکانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری شهرستان انجام پذیرفته و این موضوع، نویدبخش ایجاد یک نسل متخصص در حوزه میراث فرهنگی استان است و قطعاً می‌توان با اتکا به این پتانسیل‌ها، قدم‌های موثری در جهت بازشناسی فرهنگ اصیل اسلام و حتی قبل از اسلام در منطقه برداشت.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک تائید و تثبیت این گونه فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهش‌محور نه تنها باعث نشاط علمی در استان و شهرستان خواهد شد بلکه رویکردها و نوع مواجهه مسئولان با موضوعات خرد و کلان را هم تغییر خواهد داد.

میرجانی راجع به نتایج به دست آمده در این طرح نیز خاطرنشان کرد: در این طرح نتایج ارزشمند به دست آمد که می‌توان به تشابه فرم‌ها و نقش مایه‌های به کار رفته در این گونه سفالی در گستره دشت یزد – اردکان  به نوعی بازتابنده و منعکس کننده مشابهت‌های غیر قابل انکار ذهنی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی است که نشان از یک نوع همگرائی در ساکنان این دشت است.

وی ادامه داد: با توجه به جمیع جهات و خاص بودن این گونه سفال در این حوزه جغرافیایی می‌توان یک سبک محلی شاخص را در تولید سفال در دوره آل مظفر برای حوزه دشت یزد – اردکان قائل بود.

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی اردکان در پایان نیز از دیگر بخش‌های این مراسم مطرح پیشنهاد برای فعالیت‌های آینده این پایگاه ذکر و ابراز امیدواری کرد که با عنایت بیشتر مسئولان و خیرین فرهنگ‌دوست بتوان حداقل تا پایان امسال یک طرح شکیل و نفیس دیگر را جمع‌بندی کنیم و این قدم‌ها در سال‌های آینده بتواند به مثابه یک مرکز اسناد قابل اعتماد، ذخیره‌ای برای آیندگان شهرمان باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، "محمدمهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز که در این مراسم حضور داشت، ضمن ستودن اقدام انجام شده از سوی پایگاه پژوهشی اردکان در مورد سفالینه‌ها و مطالعات انجام شده در این زمینه، خواستار تسریع در ثبت اسناد بدست آمده و گردآوردی مستندات موجود در قالب یک کتاب شد./م۰

بخش نظردهی بسته شده است..