مدیر کل محیط زیست یزد خبر داد:

کاهش ۵۰ درصدی واحدهای آلاینده یزد

مدیرکل محیط زیست استان یزد صنایع را مهمترین منابع آلاینده استان خواند و گفت: خوشبختانه اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر منجر به کاهش 50 درصدی واحدهای آلاینده استان شده است.

به گزارش یزدی نیوز"سیدحسین سادات موسوی" در آستانه هفته محیط زیست که امسال با شعار "به سوی طبیعت برای زندگی" نامگذاری شده است، گفت: آلایندگی‎‎های موجود در استان یزد برخلاف برخی استان‎‎ها مانند تهران که ناشی از آلاینده‎‎های سیار یعنی خودروهاست، مربوط به آلاینده‎‎های ثابت یعنی صنایع است.

وی دشت اردکان – مهریز را به دلیل استقرار قریب سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مهمترین منشاء این آلایندگی‎‎ها خواند و اظهار کرد: براساس توان و نیروی انسانی موجود هر هفته سه روز در قالب گشت‎‎های پایش شبانه بازدیدهایی از واحدهای آلاینده انجام می‎‎شود که ماحصل این بازدیدها منجر به کاهش واحدهای آلاینده از حدود ۴۰۰ واحد به نصف طی دو سال اخیر شده است.

 

ساات موسوی یکی از اقدامات صورت گرفته در این رابطه را عدم صدور مجوز برای استقرار واحدهای آلاینده و پر آبخواه به ویژه در محور اردکان – مهریز که بخش قابل توجهی از جمعیت استان و تامین کننده آب استان است، ذکر کرد.

 

وی از تاکید استان برای انجام پهنه بندی برای استقرار صنایع در استان خبر داد و گفت: تنها در هفته‎‎های اخیر شاهد پلمپ و تعطیلی سه واحد فولاد در استان بوده‎‎ایم و خوشبختانه با برقراری گشت‎‎های پایش شبانه برای نخستین بار در کشور، شکایات مردمی در رابطه با آلودگی‎‎های ناشی از واحدهای آلاینده از جمله کوره‎‎های آجرپزی و غیره کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به پیشنهاد سه قرق اختصاصی استان از مجموع پنج قرق درحال بررسی کشور، تصریح کرد: این قرق‌ها به هیچ وجه به منزله واگذاری اراضی یا حیات وحش منطقه نیست بلکه با هدف جلب مشارکت‎‎های بخش خصوصی جهت حفظ حیات وحش برخی مناطق استان انجام می‎‎شود و البته اگر با رصدهایی که انجام می‎‎شود، افزایش معنی‏‏داری در جمعیت حیات وحش آن منطقه اتفاق بیافتد، درصدی حق بهره‎‎برداری نیز صاحب قرق صادر می‎‎شود.

 

مدیر کل محیط زیست استان کاهش جمعیت حیات وحش کشور طی دهه‎‎های گذشته را بیانگر موفق نبودن شیوه کنونی حفاظت دانست و عنوان کرد: یکی از راهکارهایی که امروز در دنیا نتیجه بخش بوده است، موضوع قرق است که شاید نواقضی نیز داشته باشد که امیدواریم این ایرادات نیز مرتفع شود.

 

وی به کاهش ۴۰ میلیمتر بارش‎‎های استان در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و گفت: تداوم خشکسالی‌ها دغدغه مهم مسئولان استان است لذا توسعه استان حتما باید بر اساس شرایط اقلیمی و نیازهای منطقه باشد و اگر حمایت مسئولان در برنامه ششم توسعه تداوم یابد می‎‎توانیم امیدوار باشیم که طی چند سال آینده مشکلات زیست محیطی کنونی استان را پشت سر بگذاریم.

"حسن اکبری" معاون محیط زیست محیطی اداره کل محیط زیست استان نیز در این نشست با اشاره به نابودی ۸۰درصد ذخایر زیست محیطی کشور طی دهه‎‎های ۳۰ تا ۸۰، گفت: براساس سرشماری‎‎ها جمعیت گونه‎‎های برجسته حیات وحش کشور ۱۱۰ هزار راس است که این عدد کمتر از تعداد جمعیت این گونه تنها در استان فارس در دهه ۴۰ است.

وی تاکید کرد: تنها راه پیشگیری از ادامه این روند که در همه جای دنیا انجام و نتیجه داده است، ایجاد قرق‎‎ها و شکارگاه‌های خصوصی بوده است که در کشور نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..