امام جمعه یزد:

خودکفایی در تولید خوراک دام باید جدی گرفته شود

امام جمعه یزد گفت: خودکفایی در تولید دام باید جدی گرفته شود و لازم است دولت در این زمینه اقدام جدی و جهادی انجام دهد.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری، در دیدار با مسئولان دامپزشکی استان یزد به مناسبت هفته دامپزشکی با اشاره به اینکه امروز قیمت دام و گرانی آن به یک معضل تبدیل شده است، اظهار داشت: عمده دلیل این گرانی، کمبود خوراک دام و گرانی آن و وارداتی بودن آن است.

وی عنوان کرد: برای کشور ما با این تنوع آب و هوایی، شایسته نیست که برای تامین خوراک دام وابسته به خارج از کشور باشیم و باید در این زمینه به خودکفایی برسیم.

امام جمعه یزد بیان کرد: برخی استان‌ها، آب و فضای کافی برای کشت ذرت، جو و سویا دارند و باید در این زمینه به سرعت وارد عمل شوند.

ناصری تصریح کرد: باید یک دستور انقلابی به جهاد کشاورزی در سراسر کشور داده شود تا ظرف مدت کوتاهی، همه استان‌ها در تامین خوراک دام مورد نیاز خود خودکفا شوند.

وی با اشاره به اتفاقاتی که ماه‌ها قبل در زمینه انهدام دام‌های مولد رخ داد، عنوان کرد: به دلیل نبود خوراک دام، دام‌های مولد را سر بریدند و اکنون با کمبود گوشت و مرغ و گرانی آن مواجه هستیم که دلیل آن گرانی خوراک دام است.

امام جمعه یزد تاکید کرد: حتی اگر تولید گوشت بیش از حد نیاز باشد، باید ذخیره سازی شود و دامپزشکی باید نسبت به کشتار دام‌های مولد حساسیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها می گویند خودکفا هستند در حالی که خودکفایی یک استان کافی نیست، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهند و تمام کشور و حتی کشورهای منطقه را در زمینه تامین خوراک دام و تامین دام مورد نیاز مردم خودکفا کنند و به استان خود کفایت نکنند.

ناصری ادامه داد: این بی عرضگی است که نتوانیم در این زمینه خودکفا شویم و اگر اقدامی نشود، تنگ نظری است و همه باید در این زمینه دغدغه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر همین پولی که صرف حمل و نقل واردات می شود، به کشاورز داده شود، به سرعت شاهد رونق در این زمینه باشیم.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگی که در حال رایج شدن در کشور ماست، افزود: سگ گردانی و نگه داشتن سگ در خانه یکی از اقدامات بی‌فایده است که هم از نظر شرعی و هم از نظر فرهنگی مشکلات بسیاری دارد و متاسفانه در بعضی از خانه ها جای فرزند را گرفته است.

وی تصریح کرد: اینها فتنه است و دشمن این فرهنگ را در کشور ما رایج کرده که خانواده ها به سمت فرزندآوری نروند و در این صورت، معلوم نیست چه اتفاقی برای کشور ما می‌افتد و ۳۰ سال آینده دیگر جوانی در این کشور باقی نمی ماند که بخواهد چرخ صنعت و اشتغال این کشور را بچرخاند.

در این نشست، مدیرکل دامپزشکی استان یزد نیز به ارائه گزارشی از واکسیناسیون انجام شده در سطح استان در طول یک سال گذشته همچنین راه اندازی آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان پرداخت.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..