مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی یزد افتتاح می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان و بی‌نیازی از ارسال نمونه‌های آزمایش به سایر استان‌ها خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز،علی فاتحی نیا، در نشستی خبری با اشاره به مسئولیت‌ها و مأموریت‌های گسترده دامپزشکی اظهار داشت: تامین سلامت غذای مردم از مزرعه تا سفره، وظیفه ذاتی و اصلی دامپزشکی است و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تولیدات محصولات دامی در استان یزد افزود: در استان یزد سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن شیر خام، روزانه ۸۸ تن تخم مرغ و روزانه ۱۲۰ تن گوشت مرغ تنها بخشی از تولیدات دامی استان یزد است که تحت نظارت دامپزشکی عرضه می‌شود.

فاتحی نیا ادامه داد: در حال حاضر چهار کشتارگاه طیور در استان یزد مشغول فعالیت هستند و در آینده‌ای نزدیک، یک کشتارگاه دیگر طیور در استان فعال می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: این واحد پیش از این نیز فعالیت داشت اما به دلایل مختلف غیرفعال شده بود اما با رفع مشکلات، دوباره به چرخه فعالیت باز خواهد گشت.

وی در مورد شیوع بیماری‌های دام و طیور در استان نیز اظهار داشت: در طول یک سال گذشته هیچ مورد مثبتی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

فاتحی نیا همچنین از واکسیناسیون بالغ بر ۶۳۱ هزار راس دام علیه طاعون در استان یزد خبر داد و عنوان کرد: همچنین در این مدت ۵۹ هزار و ۷۴۶ راس دام سنگین و ۲۱۵ هزار و ۷۵۱ راس دام سبک علیه تب برفکی و ۶ هزار و ۳۵۶ راس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

وی در مورد واکسیناسیون بروسلوز یا تب مالت نیز بیان کرد: بالغ بر ۴۲ هزار و ۳۰۰ راس دام سنگین و ۹۴ هزار و ۵۶۹ راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند که این واکسیناسیون، موجب کاهش ۲۵ درصدی ابتلا به تب مالت در استان شده است به نحوی که ۱۴۴ مورد تب مالت در نیمه نخست سال گذشته به ۱۱۴ مورد در نیمه نخست سال جاری رسیده است.

فاتحی نیا همچنین از واکسیناسیون یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ بومی علیه بیماری نیوکاسل در یزد خبر داد و گفت: در یک سال گذشته از ۱۱۲ هزار راس دام سنگین در استان تست سل و از ۵ هزار و ۱۶۲ راس اسب نیز تست مشمشه گرفته شده است.

وی همچنین از واکسیناسیون ۶ هزار و ۶۴۷ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در یک سال گذشته در سطح استان خبر داد.

فاتحی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان و بی‌نیازی از ارسال نمونه‌های آزمایش به سایر استان‌ها، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی ساخت آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان که اکنون از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و نیز راه‌اندازی سامانه نظارت و بازرسی در راستای کمک به مستندسازی و تسهیل و تسریع فرآیند نظارت بر اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان را از اقدامات دامپزشکی استان در یک سال گذشته برشمرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..