مدیر کل نوسازی مدارس یزد:

۲۵ درصد مدارس یزد فرسوده‌ و تخریبی هستند/نیاز یزد به ساخت ۱۸۰۰ کلاس درس تا ۱۴۰۵

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد با اشاره به فرسودگی ۲۵ درصد مدارس این استان، از نیاز یزد مهاجرپذیر به ساخت بیش از ۱۸۰۰ کلاس درس به ویژه در مرکز استان طی پنج سال آینده خبر داد.

«جواد ذاکر» ادارات نوسازی مدارس را بازوی عمرانی آموزش و پرورش خواند و گفت: به دنبال تعطیلی فیزیکی مدارس با شیوع بیماری کرونا، فعالیتهای اداره کل نوسازی مدارس در استان متوقف نشد و حتی شدت بیشتری نیز گرفت و خوشبختانه با افزایش اعتبارات به ویژه در سطح ملی، مشکلات ناشی از تورم در این بخش نیز تاحدودی بی‌اثر شد تا خللی در امور محوله پیش نیاید.

وی در همین رابطه به افتتاح ۲۳ طرح شامل ۱۲۵ کلاس درس با زیربنای ۱۸ هزار مترمربع طی سال گذشته اشاره و اضافه کرد: طی شش ماهه نخست امسال نیز ۴۰ طرح با زیربنای ۴۴ هزار مترمربع و مشتمل بر ۱۸۹ کلاس درس آماده بهره‌برداری شده و علاوه بر آن نیز بالغ بر ۱۶۵ طرح دیگر در دست اقدام است که بیانگر عملکرد مطلوب نوسازی مدارس استان به رغم چالش‌های ناشی از بیماری کرونا بوده است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان با بیان این که ۳۵ درصد فضای مدارس استان در ابتدای سال ۹۸ جزو مدارس تخریبی یا نیازمند مقاوم‌سازی بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آمار مدارس فرسوده استان طی این مدت ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۲۵ درصد از مجموع یکهزار و ۱۲۶ مدرسه دایر و فعال استان تقلیل یافته است.

ذاکر به انجام تعمیرات اساسی برخی از فضاهای آموزشی نیز اشاره و اعلام کرد: تقریباً ۸۵ درصد ایزوگام سقف مدارس استان طی دو سال اخیر تعمیر اساسی شده و سقف مابقی مدارس نیز در سال جاری مرمت خواهند شد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط نوسازی مدارس استان را بهبود محوطه و حیاط مدارس برشمرد و گفت: در حال حاضر محوطه کلیه مدارس استان به صورت بتنی اجرا می‌شوند ولیکن برای مدارسی که محوطه آسفالت دارند و نیاز به بازسازی داشته، از سال قبل شروع به بازسازی شده که در همین راستا روکش حیاط ۱۲ مدرسه، مرمت و آسفالت شده است.

ذاکر در ادامه با یادآوری این نکته که ۵۰ درصد مدارس استان یزد خیرساز هستند و از این نظر یزد، استان نمونه کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه حضور خیرین در طرح‌های مدرسه‌سازی استان با کمک آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز، طی چند سال اخیر بسیار پررنگ شده به طوری که هم‌اکنون بالغ بر ۲۰۰ طرح خیری در دست ساخت است و علاوه بر این صاحبان صنایع و معادن استان به وی‍ژه در شهرستان‌های بافق، اردکان، میبد و اشکذر و یزد نیز پای کار آمده‌اند و اکنون بالغ بر ۲۰ طرح با کمک آنها در حال پیگیری و ساخت است.

وی با اشاره به این که میزان آورده‌ی خیرین استان برای ساخت مدارس در سال ۹۹ شش برابر میزان تعهدشان بوده و یزد از این حیث نیز حائز رتبه اول کشور است، تصریح کرد: خیرین مدرسه از استان پارسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در مشارکت و ساخت فضاهای آموزشی کمک کردند و این روند در سال جاری نیز تداوم دارد و از بابت این همراهی و تلاش کمال قدردانی را از آنها داریم.

مدیر کل نوسازی مدارس استان در مورد استاندارسازی وسایل گرمایشی مدارس نیز گفت: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی به عنوان وسایل گرمایشی کلاس‌های درس در استان از سال ۹۸ آغاز شده و در شهرستان‌های بافق، بهاباد، مهریز، مروست، هرات، تفت و اشکذر به سیستم‌های استاندارد پکیج و رادیاتور مجهز شده‌اند.

وی متذکر شد: البته تقریباً ۱۱۰۰ کلاس در شهرستان‌های اردکان، میبد و یزد و ابرکوه از بخاری گازی استفاده می‌کنند که در صورت تامین اعتبار طی امسال یا سال آینده، گرمایش این کلاس‌های درس نیز استانداردسازی خواهند شد.

وی ضمن تاکید بر موضوع مهاجرپذیری استان یزد گفت: مهاجرپذیری استان به ویژه شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان و اشکذر با توجه به صنعتی بودن آنها، رشد مازاد بر جمعیت دانش‌آموزی در این شهرها را رقم زده لذا با توجه به وضعیت مدارس تخریبی در استان، برآورد می‌شود برای ۵ سال آینده و در افق سال ۱۴۰۵ به تعداد ۱۸۱۹ کلاس برای مناطق شهری و ۲۷۴ کلاس برای مناطق روستایی نیاز داشته باشیم.

ذاکر در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا و با توجه به این که بیشترین مدارس تخریبی مربوط به مرکز استان بخصوص مناطق حاشیه‌ای شهر است، باید توجه ویژه‌ای به ساخت مدارس در شهر یزد داشته باشیم که در این رابطه برای ساخت ۸۰ مدرسه با یکهزار کلاس درس طی پنج سال آینده برنامه‌ریزی شده و امیدوارم با کمک خیرین و تامین اعتبارات دولتی بتوانیم آن را محقق کنیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..